Så hjälpte vi SMP med deras varumärkesresa

  • WordPress
  • Grafisk design
  • Strategi

Om projektet

SMP designar och tillverkar högkvalitativa produkter för grävmaskiner. Under 2021 gjorde de en varumärkesresa med stora satsningar på sin digitala kommunikation. Vi fick i uppdrag att jobba strategiskt med varumärket och att bygga en ny webbplats.

Här kan du läsa en intervju med Malin Hasselmalm, ansvarig för SMP’s marknadsföring.

Våra produkter är tekniska och med mycket specifikationer. Så en stor utmaning var att visa upp dem på ett sätt som är användarvänligt och enkelt att förstå. Republiken har tagit in det vi har sagt men också tagit egna initiativ. Ett exempel är topografi-mönstren som de tog fram. Det hade vi inte kommit på själva och vi har kunnat återanvända mönstret till annat också. Vi är jättenöjda med resultatet.

Malin Hasselmalm
Marknadsansvarig SMP

Resultatet

En webbplats med helt nytt utseende, ny ton och användarvänlig både för kunderna och back-end. Innehållet är uppbyggt på Republikens specialbyggda blockfunktionalitet som ger SMP frihet att bygga sidor och innehåll helt oberoende av oss.

Förarbete

När Malin började på SMP hade de en webbplats som var utdaterad och svår att navigera på.

Den var så fruktansvärt oanvändarvänlig både för kunderna och för mig som jobbade i back-enden. Jag var frustrerad varje gång jag skulle ändra något. Hemsidan kändes väldigt omodern och kommunicerade inte på sättet som vi ville.

Workshop

För att få viktiga insikter inför designen av den nya webbplatsen genomförde vi en workshop tillsammans med SMP.

Våra produkter är tekniska och med mycket specifikationer. Så en stor utmaning var att visa upp dem på ett sätt som var användarvänligt och enkelt att förstå. Vi ville också ha en helt ny röst och tonalitet som pratade på ett sätt som branschen inte gjort innan.

I stället för långa rader med specifikationer som man möttes av på den tidigare webbplatsen, jobbade vi med visualisering och filtrering av produktkategorierna för att göra det så enkelt som möjligt för besökarna att hitta rätt produkt. Varje produkt fick en övergripande presentation så att kunden direkt kan fatta beslut om det är vad de söker innan de dyker ner i mer djupgående teknisk information.

Intervjuer

Vi ringde även upp tre nöjda kunder och tre förlorade kunder för mer djupgående intervjuer.

Jag var jättenöjd med intervjuerna. Dels fick vi reda på en hel del som vi kunde använda i vårt fortsatta varumärkesarbete. Men vi fick också lyfta fram tre kunder på ett väldigt fint sätt på hemsidan. Det är något som skiljer oss från våra konkurrenter. Inte just att vi har gjort kundcasen, men sättet vi pratar om kunderna är annorlunda. Det är jag väldigt nöjd med.

Design och copy

Vi ville ge SMP’s site ett helt nytt utseende där vi verkligen kunde lyfta fram deras nya varumärke.

Republiken har tagit in det vi har sagt men också tagit egna initiativ. Ett exempel är topografi-mönstren som de tog fram. Det hade vi inte kommit på själva och vi har kunnat återanvända mönstret till annat också. Det var skönt att få en push i rätt riktning utan att vi behövde göra allt tänkande själva. Dessutom är hemsidan otroligt användarvänlig.

Ambassadörer och tidslinje

Genomgående fokus i texterna på siten var att lyfta fram SMP’s långa historia och att ge en känsla av kvalitet, kunskap och inkluderande. På siten lyftes fem ambassadörer fram där kunden sattes i fokus i stället för produkterna. Webbplatsen fick också en tidslinje där SMP’s långa historia skildrades över 100 år.

Förutom det togs det fram en tonalitet som satte tonen för SMP’s nya varumärke.

Jag är jättenöjd med hur vi pratar om våra produkter och framhäver våra kunder. Vi har pratat en hel del om vår röst och hur vi ska tilltala kunderna och nu fick vi hjälp med det. Vi kommer fortsätta använda tonaliteten framöver i våra kanaler.

Respons

Arbetet har varit sömlöst och bara flutit på. Stundvis har vi haft många frågor och ändå har vi aldrig behövt vänta på svar. De personer vi haft kontakt med på Republiken har bollat frågor de inte kunnat svara på mellan sig vilket verkligen har underlättat för oss.

Hemsidan får lyfta varumärket

Vi har fått kommentarer om allt. Att den är snygg, de gillar filmen på startsidan, fina formuleringar och att vi nu är med och konkurrerar med en riktigt bra hemsida. Allt har faktiskt lyfts fram, till och med personalbilderna.

Framöver kommer SMP jobba vidare med att stärka sitt nya varumärke både inom produktion och kommunikation.

Fokus framåt är bra och tydlig kommunikation där hemsidan ska få lyfta oss och vårt varumärke. Det ska bli så roligt att fortsätta på den här resan.