Case study
Bidders Highway
Strategi + Digital marknadsföring
Lansera ny auktionsplattform för entusiastbilar
Startupen Bidders Highway kom till Republiken i slutet av 2021, då de var på väg att lansera en helt ny digital auktionsplattform för entusiastbilar. De behövde hjälp med att:
- Ta sitt nya koncept till marknaden.
- Hitta rätt kanaler och kommunikation för att attrahera både säljare och köpare.
- Sälja bilar samt få in objekt på sin auktionssajt.
Bidders Highway var vid den här tidpunkten ett okänt varumärke utan webbplats och etablerade sociala kanaler.
En effektiv kanalstrategi
Inledningsvis sattes en marknadsplan för Bidders Highway med noga utvalda aktiveringar som skulle göras i samband med lansering och framåt. Vi insåg snabbt nyttan med ett omnichannelupplägg för att kunna träffa den relevanta målgruppen över flera annonsplattformar samtidigt som kommunikation anpassas för respektive kanal.
Lösningen bestod av en mix, där varumärkesaktiviteter på YouTube blandas med intentionsbaserad sökannonsering på Google och konverteringsfokus på Metas plattformar. Särskilt viktigt har det blivit att nyttja styrkan med skalbara produktflöden. Tillsammans med ett uppskattat nyhetsbrev och stort engagemang i organiska kanaler har det lett till att Bidders Highway på allvar kan konkurrera med internationella plattformar på bilentusiastscenen.
Över 500 000 webbplatsbesökare första året
- Låg CPC på Meta om <2.50 kr.
- 64 sålda fordon de första 9 månaderna.
- Det dyraste fordonet såldes för 1 MSEK.
- Såväl svenska som internationella köpare.