WordPress – Få ut mest för dina pengar

Cecilia Silverwood

| 7 minuter

| Guider webb

| Uppdaterad 2021-11-30

Det finns många olika plattformar för att bygga webbplatser. Vi använder WordPress på grund av dess flexibilitet, användarvänlighet och skalbarhet.

Du får mest för dina pengar genom att använda WordPress, och i den här artikeln berättar vi hur.

Vi berättar även om nackdelen med att använda världens största CMS för att du ska få en rättvis bild.

WordPress används i olika branscher

En vanlig missuppfattning är att WordPress enbart är för bloggar. Men det är långt ifrån sanningen. Till en början skapades WordPress för bloggar, men numera har det utvecklats till att vara så mycket mer än ett bloggverktyg.

WordPress används bland annat till:

  • Webbshopar
  • Hemsidor med medlemsfunktioner
  • Portfolio
  • Bloggar
  • Forum
  • Chattrum

40% av alla som använder CMS använder WordPress. Det handlar om allt från stora e-handlare, kända varumärken och bloggare.

WordPress – För dig som tänker långsiktigt

Idag står ingenting stilla och många företag utvecklas i snabb takt. Webbplatsen behöver kunna utvecklas i samma takt för att verksamheten inte ska bli lidande.

WordPress är en långsiktig lösning eftersom det är enkelt för användaren att själv hantera, uppdatera och förnya efter att webbplatsen är byggd. WordPress beskrivs av många som världens mest användarvänliga CMS, och det krävs inte massor av utvecklingstimmar och höga kostnader varje gång din verksamhet tar ett nytt steg framåt.

När vi lanserat en webbplats skickar vi alltid med en specialgjord video-lathund till våra kunder för att de enkelt ska kunna göra ändringar själva, vilket ger dem större frihet och flexibilitet. Det är en stor fördel för kunden.

Vi hjälper såklart till när det behövs, men tanken är att vi inte ska hålla kvar kunden i onödiga kostnader efter lanseringen.

Det innebär inte att vi bygger “enkla” webbplatser eller slänger upp ett WordPress-tema och så är det klart, utan det innebär att kunden ska kunna uppdatera sin webbplats själv utan att behöva ta hjälp av en utvecklare varje gång.

Bakom ridåerna sker många timmars utveckling för att webbplatsen ska anpassas till kundens behov och för att den ska vara användarvänlig, responsiv, snygg, funktionell och leda till konvertering.

Att bygga med block i WordPress

Vi jobbar med olika block när vi bygger upp webbplatser. Blocksystemet har många fördelar då blocken är enkla att flytta runt, lägga till eller ta bort. Det ger dig som användare en ännu större flexibilitet.

Om du exempelvis får in något nytt i ditt sortiment, om du vill lyfta en tillfällig kampanj, eller bara ändra om i ordningen på var information finns kan du enkelt göra det.

Själva blocken är dessutom dynamiska och ett block ger olika valmöjligheter. Vi kan till exempel utforma det så du kan välja mellan stor bild, liten bild, flera bilder, två textkolumner eller liknande beroende på hur du vill ha det just där.

Låt mig visa ett exempel på en webbplats vi byggt för Connect Väst:

Det här är ett block med text och bild. Bilden till vänster, texten till höger.

Det här är samma block men här har vi istället lagt bilden till höger. Den lilla gröna cirkeln har vi också lagt till. Cirkeln hade vi kunnat fylla med en bild, eller så hade vi kunnat lägga till ytterligare en cirkel. Det gör att utseendet kan variera i blocken för att skapa en mer levande webbplats.

Låter det stelt och fyrkantigt med block? Det är det absolut inte!

Även om hemsidan är byggd i separata block, blir det en helhet eftersom alla block passar ihop med varandra. Kolla gärna in några av de webbplatserna vi byggt för att få en tydlig bild av hur det kan se ut:

Som ni kommer upptäcka på de olika webbsidorna går det att skapa otroligt mycket variation, samtidigt som det är enkelt att underhålla.

WordPress är skalbart

En annan fördel ur användarperspektivet är att WordPress är skalbart. Du kan bygga en så stor eller så liten hemsida som du själv vill.

Kanske kommer du fram till att du vill ha en medlemsfunktion, en chatt, att du vill börja sälja varor eller något annat som du inte gjort innan. Med olika plugins och integrationsmöjligheter kan du lösa det du behöver med WordPress.

Vid tillfällen när du behöver nya funktioner krävs det ofta att du tar hjälp av en utvecklare. Men det är helt klart smidigare än att behöva göra om hela webbplatsen.

Automatisk SEO

WordPress skapar titeltaggar och metabeskrivningar automatiskt vilket gör att du alltid har en del SEO i din webbplats när du använder plattformen.

Dock är titlar och beskrivningar endast tagna direkt ur texten och kan ibland brytas på konstiga ställen, så det är ändå att rekommendera att kolla igenom dem, något vi alltid gör innan vi levererar en webbplats till kund.

Även här får du hjälp på traven.

På bilden nedan ser du hur det ser ut i inloggat läge. Där kan du se ett antal blogginlägg vi skrivit och bredvid varje blogginlägg finns en ruta för SEO. Inlägget som heter “5 bästa digitala…” är helt grön. Det innebär att den har en bra titeltagg och metabeskrivning.

Men på de två tillväxtintervjuerna under är det gult och rött. Det gula innebär att det är okej men inte perfekt. Det röda innebär att du borde göra något åt problemet.

Genom att trycka på den röda får du upp en ruta som beskriver problemet.

Den här rubriken är alltså för lång. Du löser det enkelt genom att gå in och ändra direkt i inlägget.

Så enkelt och användarvänligt är det alltså, även för den som inte alls är insatt i SEO.

Men finns det inga nackdelar med WordPress?

Jo, det finns det såklart. Inget CMS är perfekt. En nackdel är att på grund av att WordPress är världens största CMS så är det också mer utsatt för hackers. Speciellt om din sida är byggd med många externa plugins eftersom attacker ofta sker via dem.

Men det finns en rad olika tekniska åtgärder för att göra din WordPress-site säker. Vi ser alltid över säkerheten när vi bygger webbplatser, och gör kontinuerliga säkerhetsuppdateringar för att du ska vara bra skyddad mot attacker.

Med det sagt:

Användarvänlighet, flexibilitet och skalbarhet är något som WordPress är riktigt bra på och ger din webbplats möjlighet att förändras och växa tillsammans med din verksamhet.

Vill du veta vad vi kan göra för din webbplats? Hör av dig till oss via formuläret.

Om Cecilia Silverwood

Den inspirerande republikanen. Älskar att inspirera människor till att leva sitt bästa liv. Under de senaste åren har hon via sitt eget författar-community inspirerat tusentals människor till att ta tag i sina skrivdrömmar. Efter många år inom sälj och kundservice skolar hon nu om till marknadsförare där hon genom sina texter vill inspirera människor till att hitta rätt tjänster och produkter.

Cecilia har en examen från Medieinstitutet i Göteborg inom webbkommunikation.

Andra artiklar

5 bästa digitala marknadsförings­byråerna i Sverige

4 utmaningar på sociala medier – så hanterar du dem

7 problem när du anlitar en digital marknadsförings­byrå

Gå till vår kunskapsbank