Så skapar du en kunskapsbank som driver trafik och konverterar

Borde alla ha en kunskapsbank, och hur ser man till att den driver trafik och konverterar? I den här artikeln berättar Cecilia och Felicia, copywriters på Republiken, hur du kan få nya kunder med hjälp av en matig och informativ kunskapsbank.

Borde alla ha en kunskapsbank?

Kunskapsbank, blogg eller tips och råd – kär marknadsföringsinsats har många namn. Men hur vet du om det är rätt för ditt företag, och vad ska ni egentligen skriva om?

”Fundera på syftet med din kunskapsbank. Vill du driva trafik via Google? Skapa intressant innehåll att locka med i annonsering? Men kanske ännu viktigare: Finns kapaciteten att göra den riktigt bra?”– Felicia.

Precis som med allt annat du gör inom marknadsföring, behöver du väga insatserna mot varandra. Det tar tid att bygga en kunskapsbank. Du måste hålla den uppdaterad med nya artiklar och se till att de gamla fortfarande är aktuella. Annars kan den skada varumärket snarare än bygga upp det.

Sen behöver du ett ämne att prata om där det finns mycket att säga.

”Utgå från det din målgrupp är intresserad av och det som bara ni kan hjälpa dem med för att ni sitter på den expertkunskapen. Tänk utanför er produkt eller tjänst. Vad söker målgruppen på och hur kan vi svara upp på deras frågor?”– Cecilia.

När du öppnade den här artikeln var du knappast ute efter att läsa om vad Republiken jobbar med. Du ville ta reda på hur du skapar en kunskapsbank som genererar affärer.

Vi hade ju kunnat berätta för dig om hur bra vi är på att göra just det. Hur vi skapat kunskapsbanker som drar in tusentals besökare varje månad till våra kunder. Men det hade varit tråkigt att läsa om, eller hur? 😊

Med det sagt, om du ändå är nyfiken… Här berättar vi om hur Republiken ökade förtroendet för Weekly Revolt med hjälp av en kunskapsbank.

Vad vet ni som ingen annan vet? Bygg förtroende med experter.

Innan du skapar en kunskapsbank behöver du (såklart?) fundera på vad den ska innehålla. Vad ni ska prata om som intresserar målgruppen. Du behöver också övertyga läsarna om varför just ni har värdefull kunskap att dela.

”Innan någon investerar sin tid i din text dyker samma fråga alltid upp: varför ska jag bry mig om det här? Och svaret måste vara: för att ditt företag är expert på ämnet och har förstahandsinformation att erbjuda.” – Felicia

Att lyfta experter är egentligen bra för två saker: att bygga förtroende hos målgruppen och hos Google. När Google crawlar din artikel kommer sökmotorn leta efter anledningar till att din text borde visas längst upp i sökresutatet. Att en expert har granskat eller skrivit texten är en sån anledning.

Så hur lyfter man experter på ett bra sätt? Ett exempel är hur vi lyft våra experter Cecilia och Felicia med hjälp av citat i den här artikeln. 🥸

Ett alternativ är att skriva att texten är ”granskad av en expert”, som i följande artikel som lockar tiotusentals besökare varje månad till ADHD Care. Även om det inte var en ämnesexpert som skrev texten så var det en läkare som blev intervjuad och som noggrant granskade den, vilket tydligt lyfts upp i slutet på artikeln. Du hittar artikeln här.

Vem ska skriva och uppdatera artiklarna?

Även om ni har en expert på plats så är det inte säkert att hen har tid till marknadsföring. Dessutom är det ofta svårt för experterna att skriva artiklar på egen hand då de lätt snöar in på detaljer.

Antingen behöver ni ha någon annan inom organisationen som kan skriva – eller så kan ni beställa det från en frilansare eller byrå.

”Om du har utdaterad fakta i din kunskapsbank, eller artiklar som är flera år gamla, kan det skada ditt varumärke. Du måste ha en plan för nya ämnen att skriva om så du hela tiden kan fyllas på.”– Cecilia.

Du behöver också se till att du går in i gamla artiklar en eller två gånger per år och ser över dem så all information och alla länkar stämmer. Du vill inte att någon ska hitta din artikel och klicka på trasiga länkar. Det ger en oproffsig känsla direkt.

För att dina artiklar inte ska bli utdaterade snabbt, är det också bra om du tänker på att skriva i “Evergreen-format” – alltså artiklar som fokuserar på ämnen som inte påverkas av trender eller förändringar i omvärlden.

”Skriv inte vilken årstid det är eller årtal om det inte är relevant. Tänk på att den som kommer in och läser kan göra det när som helst under året, och det ska kännas lika relevant under sommaren som vintern.” – Cecilia.

Fyra SEO-strategier för att driva trafik till din kunskapsbank

Så hur vet du egentligen vad dina kunder sitter hemma och tänker på om kvällarna?

”En underutnyttjad resurs är att prata med säljarna eller kundtjänst om ni har en sådan. De vet precis vad kunderna funderar på och vad de behöver veta för att konvertera.” – Cecilia.

Det är också viktigt att göra en ordentlig sökordsanalys. Det finns olika verktyg och knep för att veta vad som är relevant att skriva om.

Här är fyra strategier vi använder oss av på Republiken:

  1. SEMrush – sökord och konkurrens
    SEMrush är ett verktyg som är skapat för SEO. Här kan du analysera sökord, se hur stor sökvolym det är, om det är hög konkurrens, vem som rankar högt på sökordet på Google idag och mycket mer. Det finns oändliga möjligheter och massor av gratis tutorials för dig som vill lära dig hur man använder verktyget.
  2. AlsoAsked
    Det här verktyget visar dig vanliga frågor kopplade till det du valt att skriva om. Om du ska skriva en blogg om hur man skapar en kunskapsbank som konverterar, skriver du helt enkelt in ”konverterande kunskapsbank” i sökfältet. Därefter får du massor av förslag på frågor och kan dyka djupare ner i olika ämnen.
  3. Googla
    Ett annat bra sätt att ta reda på vad folk vill läsa om, är att själv göra en sökning. Google lyfter upp de artiklar eller hemsidor som flest personer är intresserade av. När du googlat, kolla på artiklarna som ligger topp 3 idag. Det är dem du ska försöka slå genom att skriva en ännu bättre artikel.
  4. ChatGPT
    ChatGPT kan vara ett värdefullt verktyg för din kunskapsbank, men det krävs att du använder det på rätt sätt. Att låta ChatGPT skriva dina artiklar rakt av är ingen lyckad strategi. Google prioriterar unika texter skrivna av människor – något AI inte klarar att leverera. Däremot är ChatGPT en fantastisk resurs för idéer som du kan vidareutveckla till artiklar. Använd det som ett komplement till din kreativitet, inte som en ersättare för den.

Det finns såklart ännu mer verktyg – både de som är gratis och de som kostar en slant. Men med dessa tre strategier kommer du en bra bit på vägen.

Vilka ämnen är bra att skriva om? I den här filmen berättar Ramtin och Olof om Marcus Sheridans smarta innehållsstrategi – Big Five.

Få din målgrupp att stanna kvar och konvertera

När du väl fångat uppmärksamheten hos din målgrupp vill du behålla den så länge som möjligt.

”Det är viktigt att jobba med relevanta länkar som kan få målgruppen att klicka sig vidare på din hemsida. Till exempel genom CTA som uppmanar besökaren att läsa mer om en tjänst eller en länk till en annan artikel där de kan dyka djupare i ämnet.” – Felicia

Det handlar helt enkelt om att få din läsare att stanna på din webbplats tills de gör det som du vill att de ska göra. Här kan du läsa mer om 10 features som kan hjälpa din B2B-hemsida att konvertera. (Såg du vad vi gjorde där? 😉)

Få in läsaren i din mailsnurra

Ett annat knep för att fortsätta hålla kvar ditt företag i kundens medvetande, är att få dem att signa upp sig på ditt nyhetsbrev.

”Om du har ett nyhetsbrev kan det vara ett perfekt sätt att få målgruppen att stanna kvar hos dig. Så att du kan bygga vidare på relationen.” – Felicia

Anpassa konverteringsbudskapet efter vad artikeln handlar om och gör det så lockande som möjligt. Skriver du till exempel en artikel om hur man lagar hälsosam mat – skriv att de kan få 10 recept på nyttig mat genom att signa upp sig på ditt nyhetsbrev. Skriver du om hur man inreder att badrum – ge 10% rabatt på badrumsprodukter.

”För en kund la vi upp ett erbjudande med gratis provträning till läsarna. Vi fick in tusentals mailadresser på några månader som vi sedan kunde fortsätta bearbeta med automatiserade mail och nyhetsbrev.” – Cecilia.

Sen bör du inte be läsarna signa upp sig på ett nyhetsbrev om det inte finns en plan för att fortsätta bearbeta dem efteråt. Men det är ett ämne i sig.

Utnyttja dina artiklar till max

Ett vanligt misstag är att skapa en kunskapsbank som inte används ordentligt; du vill ju inte lägga tid på att skriva artiklar som ingen läser.

Dessutom kan det ta månader innan dina artiklar hamnar högt upp på Google. SEO är ett långsiktigt arbete, men du kan alltid snabba på resultaten genom att använda artiklarna i andra kanaler.

”Locka läsare till artiklarna med annonsering, länka till dem i nästa nyhetsbrev eller lägg upp dem i dina sociala kanaler. När du väl lagt tiden på att skriva en riktigt bra artikel, se till att utnyttja den till max.” – Felicia.

Ta inspiration från några av våra kunder som använder sina kunskapsbanker för att driva trafik och konvertera

Weekly Revolt
Safariresor
Enrad
Translator Scandinavia
Ortopedservice

Har du några frågor kring konverterande kunskapsbanker eller vill veta mer om hur vi kan hjälpa dig?

Hör av dig till Cecilia eller Felicia här.

Cecilia: cecilia.silverwood@republiken.se
Felicia: felicia.hellqvist@republiken.se