De 5 bästa webbyråerna i Sverige

Vilka är de fem bästa webbyråerna i Sverige? Det enkla svaret: Det beror på. Olika byråer passar olika syften; det viktiga är att du väljer en som är rätt för dina mål och det du behöver.

Vilken byrå som är bäst för just dig beror på bland annat vilken bransch du arbetar i, hur höga tillväxtambitioner du har och om du vill ha en partner som både kan bygga din nya hemsida och hjälpa dig med digital marknadsföring.

Så hur vet du vilken webbyrå som passar dig? Det besvarar vi längre ner i artikeln. Där berättar vi också vad en hemsida kan kosta och vilka frågor som är bra att ställa till en potentiell samarbetspartner.

Men vi börjar med det du kom hit för – Republikens lista på Sveriges fem bästa webbyråer. Utan inbördes ordning.

1. Angry Creative

Angry Creative vill förändra världen en kodrad i taget. De är specialiserade på WordPress och WooCommerce och ser öppen källkod som en viktig del av sin affärsidé. De har bland annat byggt hemsidor för Plan International, Ideal of Sweden och Naturkompaniet.

  • Erbjudande: Bygger hemsidor i WordPress och WooCommerce. Gör både utveckling och design.
  • Grundat: 2007
  • Antal anställda: 50+

2. The Generation

The Generation är en av Sveriges största aktörer med fokus på WordPress som plattform. De tror på vassa leveranser och energisk service. De har bland annat byggt hemsidor för Binero, Nackademin och Profile Agency.

  • Erbjudande: Strategi, design och utveckling i WordPress.
  • Grundat: 2014
  • Antal anställda: 31

3. Triggerfish

Triggerfish hjälper sina kunder med allt från strategi, design och teknisk produktion till långsiktig optimering och förvaltning. De arbetar oftast i WordPress men kan även erbjuda andra CMS. De har bland annat byggt hemsidor för Naturskyddsföreningen, KRAV och GodEl.

  • Erbjudande: Analys, strategi, design och webbutveckling, oftast i WordPress.
  • Grundat: 1999
  • Antal anställda: 44

4. Grebban

Grebban är riktigt duktiga på e-commerce. De hjälper till med strategi, affärsutveckling och skapar snygga och konverterande hemsidor. Några av deras kunder är Plint, Björn Borg och Hestra.

  • Erbjudande: Branding och design av hemsidor för e-commercebolag.
  • Grundat: 2011
  • Antal anställda: 60+

5. Simma Lugnt

Simma lugnt är en digital byrå som erbjuder design, webbutveckling och motion design. De säger själva att de är i sitt rätta element när de får kombinera sina tre styrkor för att skapa visuella upplevelser till kunderna. Bland deras kunder finns Wint, Karltex och Gothenburg International Filmfestival.

  • Erbjudande: Design, motion design och webbutveckling.
  • Grundat: 2011
  • Antal anställda: 7

Vad kostar en ny hemsida?

Det kan låta klyschigt, men när det kommer till hemsidor får du oftast vad du betalar för.

En hemsida kan kosta alltifrån 10 000 till ett par miljoner. Det är svårt att ge ett rakare svar utan att först ta reda på vad du vill få ut av din nya webb.

Det som gör skillnad för priset är bland annat:

  • Vilka delar du behöver hjälp med. Design, texter, bilder och filmer är oftast tidskrävande att ta fram och många byråer kan hjälpa dig med produktion av innehåll.
  • Hur viktig hemsidan är för ditt bolag. Om den är en viktig del av er affärsverksamhet kommer webbyrån behöva lägga mer tid på att förstå er och er affär. Om din hemsida snarare kommer användas som ett digitalt visitkort, kommer priset också spegla det.
  • Hur avancerad funktionalitet din sida behöver. Att integrera med andra system eller bygga mer komplexa komponenter tar tid, och det reflekteras i priset.

Ett vanligt misstag man gör som beställare av en hemsida är att gå på en prislapp som inte matchar syftet med att bygga siten.

Vill du ha en superenkel site som bara visar upp företaget så kan det vara okej att inte lägga så mycket pengar på det, och kanske dessutom rätt beslut.

Men om du ska ha en hemsida med komplex funktionalitet som ska generera förfrågningar och köp, och som går att skala så bör du fundera ett extra varv på om just priset är den faktor som ska styra beslutet.

På Republiken kostar en hemsida från cirka 200 000 kronor. Vi samarbetar bara med bolag som ser hemsidan som en viktig del av sin affär och lägger mycket tid på att förstå våra kunders verksamhet, så vi kan skapa en webbplats som bidrar till deras tillväxt.

Hur väljer jag rätt webbyrå?

Det kanske viktigaste är att du väljer en byrå med personer du kan tänka dig att spendera mycket tid med under en tid framöver. Ni kommer ha många möten, och ni måste känna er trygga med varandra för att samarbetet ska bli lyckat.

Kan du tänka dig att ta en öl med personerna som ska jobba i webbprojektet? Det är en bra indikation på att ni kommer fungera bra ihop! 🍻

När du vet att ni kommer klicka finns det några fler frågor du bör ställa för att se om byrån är rätt för dig och ditt företag:

  • Vad är ni bäst på? Vi som webbyrå tycker om att få den frågan. Då vet vi att kunden verkligen tänkt igenom vad de behöver, och vilka kompetenser som behövs för att skapa en hemsida som passar deras behov.
  • Vilka kunder jobbar ni helst med? Nöj dig inte med svaret “det är olika”. Om du har en e-handel och webbyrån inte jobbat med det innan, är det inte säkert att du får det resultat du önskar.
  • Kan jag få kontaktuppgifter till referenser? Att prata med tidigare kunder är bästa sättet att få reda på hur de är att arbeta med.
  • Hur kommer samarbetet se ut? Kommer du behöva lägga mycket tid? Kommer ni ha veckoavstämningar? Vilka kommer arbeta i projektet? Det är viktigt att ni har samma bild av hur ni ska jobba tillsammans.
  • Vad kommer det kosta? Det är bra om du redan innan tänkt ut ungefär vad du är redo att betala för din nya hemsida, det gör det lättare att prata om förväntningarna på projektet.

Som vi nämnde innan: se till att ha klart för dig hur viktig hemsidan är för din affär innan mötet med din potentiella partner. Det kommer göra skillnad för vilken webbyrå du ska välja.

Vill du bara ha en snygg hemsida där man hittar en beskrivning av vad du gör och dina kontaktuppgifter? Då finns det många byråer eller frilansare som hade gjort ett bra jobb.

Men om du har höga ambitioner att växa och vet att hemsidan är ett viktigt bidrag till din tillväxt, då behöver du en strategisk webbyrå som lägger tid och kraft på att förstå hur din hemsida kan utnyttjas till sin maximala potential.

Vad kan ni på Republiken erbjuda?

Republiken arbetar med startups och scaleups som har starka tillväxtambitioner. Därför lägger vi stor vikt vid konvertering och affärsnytta i alla våra projekt.

Vårt webbteam består av strateger, projektledande designers, SEO-experter, copywriters, fotografer och utvecklare som tar ett helhetsgrepp kring ditt webbprojekt.

Vi har valt att arbeta med startups och scaleups för att de är otroligt drivna, har höga ambitioner och häftiga idéer som kan förändra världen. Där passar en partner som tar hänsyn till hela deras affär i sitt arbete och inte enbart en hemsida som ska byggas. Vi har också rätt personer hos oss för att bygga team där strategi och affärsnytta är i fokus.

Några startups vi fått vara med och boosta tillväxt för är Bilpriser.se, Substly och Enviro.

Sist men inte minst. Republiken står stadigt på två ben – ett för webb och ett för digital marknadsföring. När vi bygger hemsidor lägger vi som sagt mycket tid på att förstå våra kunders affär. Den kunskapen tar vi med oss in i arbetet med marknadsföringen och kan skapa synergieffekter som annars inte varit möjliga.

På så sätt kan vi generera ännu fler affärer för våra härliga kunder. <3

Läs mer om våra tjänster här

Är du en startup eller scaleup med starka tillväxtambitioner? Då kan Republiken vara ett bra val för att bygga din hemsida eftersom vi nischat oss på unga framåtlutade bolag där vi får utrymme att göra stor skillnad. Fyll i formuläret nedan så hör vi av oss.