De 5 bästa digitala marknadsföringsbyråerna i Sverige
Vilken är den bästa digitala marknadsföringsbyrån i Sverige? Frågan är enkel, men svaret är lite mer komplicerat – olika byråer är bra på olika saker.
Vi guidar dig rätt i byrådjungeln genom att lista fem av våra favoriter bland Sveriges digitala marknadsföringsbyråer.
På vår topp-fem-lista hittar du byråer som är bra på olika saker inom digital marknadsföring. För det är just det som är grejen – du behöver en byrå som passar just ditt företag.
Jobbar du på ett Startup eller Scaleup med kraftiga ambitioner att växa? Då kan Republiken vara ett bra val eftersom vi riktat in oss på att hjälpa just Startups och Scaleups med digital marknadsföring.
Eller letar du efter en byrå som jobbar med att skapa nya varumärken? Då skulle vi rekommendera Happy F&B som är experter på just det.
Längre ner i artikeln berättar vi mer om hur du ska tänka när du väljer marknadsföringsbyrå. Men nu till det du faktiskt kom hit för – tips på fem av Sveriges bästa marknadsföringsbyråer, utan inbördes ordning.
Vi har baserat urvalet på företagens siffror, egna erfarenheter, företagets bild utåt samt deras grundare.
1. Curamando (Stockholm, Göteborg)
“Genom att omvandla visioner och affärsmål till strategier och tekniska lösningar leder vi utvecklingen av den digitala affären och skapar långsiktig digital tillväxt.”
- Blandning mellan managementkonsulter och marknadsföringsexperter
- Duktiga på strategi
- Duktiga på att lösa stora problem som t.ex. hur ska ett stort bolag gå in på en ny marknad
Från Curamando:s webbplats: “Managementkonsulter, digitala marknadsföringsexperter och kunskapsledare – vi har en bred kompetensmix, men vårt erbjudande är ganska enkelt. Genom att omvandla visioner och affärsmål till strategier och tekniska lösningar leder vi utvecklingen av den digitala affären och skapar långsiktig digital tillväxt.”
Erbjudande: Digital marknadsföring
Grundare: John Ekman
Grundat: År 2012.
Anställda: 100-150 personer.
2. Precis Digital (Stockholm, Göteborg, Linköping)
“We do data-driven digital marketing.”
Precis Digital har länge varit i framkant när det gäller teknik inom digital marknadsföring. En kompetent byrå som vuxit oerhört snabbt och har kontor i flera länder. Ett bra val för många stora företag i Sverige med en ordentlig budget.
Erbjudande: Datadriven marknadsföring.
Grundare: Tre före detta Google-anställda.
Grundat: År 2012.
Anställda: 250-300 personer.
3. Heep (Stockholm)
“Din tillväxt är vårt fokus”
Hjälper företag genom hela tillväxtresan med tjänster som marknadsföring och rekrytering. Heep Agency bytte 2019 namn från Searchmint.
Erbjudande: Digital marknadsföring, produktutveckling, teknik och rekrytering.
Grundare: Magnus Lundin, med erfarenhet från att ha grundat digitala management-byrån Gamesun.
Grundat: År 2013.
Anställda: 15-35 personer.
4. Pineberry (Stockholm)
“Pineberry hjälper dig synas på rätt sökord när potentiella kunder söker efter dina produkter eller tjänster. Med vår hjälp kan du nå nya kunder genom effektiv SEO och annonsering på Google, Facebook, Instagram och YouTube.”
Pineberry är ledande inom sökmotormarknadsföring och hjälper dig att få nya kunder från Google och Facebook.
Erbjudande: Digital marknadsföring med spets inom sökmotormarknadsföring.
Grundare: Michael Wahlgren och Stefan Mahlstein som tidigare haft ledande befattningar i framgångsrika internetföretag.
Grundat: År 2007.
Anställda: 40-60 personer.
5. Spoon Agency (Stockholm, Göteborg, Malmö)
“We are brand builders and change makers.
We are doers, diggers and hard workers.
We don’t cut corners. We don’t take shortcuts.
We walk an extra mile. Or more.”
Spoon är riktigt vassa på att skapa content. De har kontor i Sverige, England, Norge och Finland.
Erbjudande: Content i form av film, foto och text.
Grundare: Ingår i Real Agency Group, ett byrånätverk som ägs av Bonnier.
Grundat: År 1998.
Anställda: 100 – 150 personer.
Signa upp på vårt nyhetsbrev!
Varje vecka skriver vi om aktuell marknadsföring från de piggaste uppstickarna. Signa upp för att ta del av inspirerande kampanjer 🍇
Vad kostar det att anlita en marknadsföringsbyrå?
För att kunna svara på frågan behöver vi sätta mål och kontext.
“Vad kostar det att anlita en marknadsföringsbyrå för att generera 10 MSEK i nya intäkter?” är en helt annan fråga än “Vad kostar det att anlita en marknadsföringsbyrå för att genomföra en kampanj på LinkedIn?”
Det finns marknadsföringsbyråer du kan anlita för 10 000 kr, och det finns byråer som kräver minst en miljon i budget för att påbörja ett projekt.
Priset handlar om kompetens hos byrån och vad du vill uppnå. Många skriver inte ut priser på hemsidan, och kostnaden uppges först efter kontakt och samtal om upplägget. Problemet för dig som är ny köpare av marknadsföringstjänster är att det är svårt att veta omprissättningen är rättvis.
Vi vet att pris är något många undrar över och vill vara öppna med vad det kostar att jobba med oss. Därför har vi valt att ange priserna direkt på vår hemsida.
Hur väljer man rätt marknadsföringsbyrå?
Först och främst är det viktigt att du tänker igenom vad ni har för marknadsföringsbehov. Ett tips är att först försöka besvara de här frågorna:
- Har vi en strategi för marknadsföring eller vill vi ha hjälp att skapa en?
- Vad vill vi uppnå med vår marknadsföring?
- Behöver vi en ny webbplats?
- Vill vi jobba med SEO för att synas mer på Google?
- Behöver vi hjälp med sociala medier?
- Behöver vi rörligt material?
- Vill vi ha ett nyhetsbrev?
- Behöver vi en ny grafisk profil?
När du kommit fram till vilka behov ni har är det lättare att hitta en byrå som kan tillgodose de behoven.
Men hur gör man om man inte vet vilka behov man har?
Hör av dig till några olika byråer och fråga vad de tycker att ni ska fokusera på. Därefter kan du skapa dig en egen uppfattning om vilken väg du tror är rätt för er.
Det kan också vara en bra idé att kolla på hur byrån sköter sin egen marknadsföring.
- Vill du att de ska bygga om din webbplats? Kolla på hur deras webbplats ser ut.
- Vill du att de ska jobba med dina sociala medier? Se över hur de sköter sina egna.
- Vill du ha hjälp med SEO? Googla på “digital marknadsföringsbyrå” och kolla vilken plats de själva har i sökresultatet.
Jämför några byråer med varandra innan du bestämmer dig för en. Det kan vara de små detaljerna som gör hela skillnaden. Ett tips är att titta på byråns tidigare case för att se vad de skapat för resultat för andra kunder. Har de inga case på sin webbplats kan du alltid be om att få referenser.
Och sist men långt ifrån minst….
Vad säger din egen magkänsla?
Du och din byrå kommer arbeta tätt ihop och det är viktigt att ni klickar för att ni ska få ut så mycket som möjligt av partnerskapet.
___
Vilka resultat kan jag förvänta mig?
När det kommer till resultat är det många faktorer som spelar in. Ingen kan säga till 100% hur en marknadsföringsinsats kommer prestera när den lämnar skissbordet och släpps lös i den verkliga världen.
Om byrån trots allt garanterar ett visst resultat så nöj dig inte med det, utan fråga hur de kan garantera det resultatet. Då får du mer insikt i hur genomtänkt det de säger är.
Något en byrå däremot kan (och bör!) garantera är specifika leveranser. Ni kan komma överens om leverans av webbplats med vissa funktioner, antal inlägg på sociala medier, tidsplan för annonsering, med mera.
Det är också viktigt att sätta ett gemensamt mål för marknadsföringen i början av samarbetet. Risken med att inte göra det är att ni har olika förväntningar, något som är en vanlig anledning till besvikelse och uppbrott mellan byrå och kund.
Ett mål kan vara:
- Att fler ska känna till ditt företag. (Här kan man behöva vara lite kreativ i hur mätningen går till.)
- Att försäljningen ska öka en viss procent.
- Att få in ett visst antal offerter.
- Att öka organisk tillväxt med X%.
- Att öka engagemanget på sociala medier.
Prata med marknadsföringsbyrån om vad som är viktigt för er, så att båda parter är medvetna om det gemensamma målet. Din marknadsföringsbyrå borde hela tiden uppdatera dig om hur ni rör er mot målet, så fråga om de inte gör det!
___
Vill du också växa med hjälp av digital marknadsföring?
Fyll i formuläret nedan så hör vi av oss.