5 bästa digitala marknadsförings­byråerna i Sverige

Pontus LevénPontus Levén

| 8 minuter

| Anlita en byrå

| Uppdaterad 2021-02-24

Vi får ofta frågan, vilken är den bästa digitala marknadsföringsbyrån i Sverige?

När frågan ställs till någon i vår bransch är det många som gladeligen sträcker på sig och lyfter fram sina egna byråer.

Och även om vi på Republiken är stolta över det vi gör så inser vi att vi inte är den bästa byrån för alla företag, i alla lägen.

Vi på Republiken fokuserar på digital marknadsföring för tillväxtbolag. Vi riktar oss till bolag som omsätter 20 till 200 MSEK och vill växa kraftigt.

Andra digitala marknadsföringsbyråer har valt sina nischer.

Varje byrå har sin egna story, sina styrkor och vi lyfter gladeligen fram våra kompetenta branschkollegor.

Vad ska du tänka på när du väljer en byrå? Det kommer vi till längre ner i artikeln.

Först vill vi presentera våra favoriter bland digitala marknadsföringsbyråer.

Utan inbördes ordning kommer här 5 riktigt bra digitala marknadsföringsbyråer i Sverige. Vi baserar valet på egna erfarenheter, företagens siffror, företagets bild utåt samt deras grundare.

1. Precis Digital (Stockholm & Göteborg)

“We do data-driven digital marketing.”

Precis digital är i absolut framkant vad det gäller teknik inom digital marknadsföring. En kompetent byrå som vuxit oerhört snabbt och har kontor i flera länder. Ett mycket bra val för många stora företag i Sverige med ordentlig budget.

Erbjudande: Datadriven marknadsföring.
Grundare: Tre före detta Google-anställda.
Grundat: År 2012.
Anställda: 250-300 personer.

2. Heep (Stockholm)

“Din tillväxt är vårt fokus”.

Hjälper företag genom hela tillväxtresan med tjänster som marknadsföring och rekrytering. Heep Agency bytte 2019 namn från Searchmint.

Erbjudande: Digital marknadsföring, produktutveckling, teknik och rekrytering.
Grundare: Magnus Lundin, med erfarenhet från att ha grundat digitala management-byrån Gamesun.
Grundat: År 2013.
Anställda: 15-35 personer.

3. Pineberry (Stockholm)

“Pineberry hjälper dig synas på rätt sökord när potentiella kunder söker efter dina produkter eller tjänster. Med vår hjälp kan du nå nya kunder genom effektiv SEO och annonsering på Google, Facebook, Instagram och YouTube.”

Pineberry är ledande inom sökmotormarknadsföring och hjälper dig att få nya kunder från Google och Facebook.

Erbjudande: Digital marknadsföring med spets inom sökmotormarknadsföring.
Grundare: Michael Wahlgren och Stefan Mahlstein som tidigare haft ledande befattningar i framgångsrika internetföretag.
Grundat: År 2007.
Anställda: 40-60 personer.

4. Spoon Agency (Stockholm, Göteborg, Malmö)

“We are brand builders and change makers.
We are doers, diggers and hard workers.
We don’t cut corners. We don’t take shortcuts.
We walk an extra mile. Or more.”

Spoon är riktigt vassa på att skapa content. Kontor i Sverige, England, Norge och Finland.

Erbjudande: Content i form av film, foto och text.
Grundare: Ingår i Real Agency Group, ett byrånätverk som ägs av Bonnier.
Grundat: År 1998.
Anställda: 100 – 150 personer.

5. Zooma (Göteborg)

“Zooma exists to drive companies to achieve tangible business results, using online and digital as a natural part of their business.”

Gör inte mycket väsen av sig men har ett rykte om sig i branschen att vara oerhört kompetenta när det kommer till digital marknadsföring och digital transformation. En av anledningarna till att du kanske inte hört talas om Zooma är att de flesta av deras kunder inte är svenska bolag utan snarare internationella B2B-företag.

Erbjudande: Digital marknadsföring och transformation.
Grundare: Anders Björklund, tidigare Framtidsfabriken.
Grundat: År 2001.
Anställda: 20 – 30 personer.

Vad kostar det att anlita en marknadsföringsbyrå?

För att kunna svara på frågan behöver vi sätta mål och kontext.

“Vad kostar det att anlita en marknadsföringsbyrå för att generera 10 MSEK i nya intäkter?”

är en helt annan fråga än

“vad kostar det att anlita en marknadsföringsbyrå för att genomföra en kampanj på LinkedIn?”

Det finns marknadsföringsbyråer som går att anlita för 10 000 kr och det finns byråer som kräver minst 1 000 000 kr i budget för att påbörja projekt.

Priset handlar om kompetens hos byrån och vad du vill uppnå.

Att anlita Republiken kostar 30 000 kr – 50 000 kr / månad beroende på omfattning. Till det tillkommer annonskostnad.

Hur väljer man rätt marknadsföringsbyrå?

Först och främst är det viktigt att du tänker igenom vad ni har för marknadsföringsbehov.

Olika marknadsföringsbyråer arbetar på olika sätt.

Här är några frågor du kan ställa dig

  • Har vi en spikad strategi för marknadsföring eller vill vi ha hjälp att skapa den?
  • Vad vill vi uppnå med vår marknadsföring?
  • Behöver vi en ny webbplats?
  • Vill vi jobba med SEO för att synas mer på google?
  • Behöver vi hjälp med sociala medier?
  • Behöver vi filmer?
  • Vill vi ha nyhetsbrev?
  • Behöver vi en ny grafisk profil?

När du kommit fram till vilka behov ni har, är det lättare att hitta en byrå som kan tillgodose de behoven.

Vet du inte exakt vilka behov ni har?

Hör av dig till några olika byråer och fråga vad de tycker att ni ska fokusera på.

Det kan också vara en bra idé att kolla på hur byrån sköter sin egna marknadsföring.

  • Om du vill att de ska bygga om din webbplats, kolla på hur deras webbplats ser ut.
  • Vill du att de ska jobba med dina sociala medier, kolla hur de sköter sina egna.
  • Vill du ha hjälp med SEO? Googla på digital marknadsföringsbyrå och kolla hur de själva rankar.

En annan sak som säger väldigt mycket om en byrå är vilka kunder de haft innan och vilka resultat de skapat för dem. Om det inte finns några case på deras webbplats, kan du åtminstone fråga dem.

Jämför några byråer med varandra innan du bestämmer dig för en. Det kan vara de små detaljerna som gör hela skillnaden.

Sist men långt ifrån minst….

Vad säger din magkänsla? Vilken byrå känner du att du skulle vilja ha som partner? Tänk på att ni kommer jobba tätt ihop och då vill du att det ska kännas bra med den byrån du väljer.

Tänk på att ingen byrå kan garantera resultat i förväg.

Vilka resultat kan jag förvänta mig?

Om en byrå garanterar ett visst resultat ska du nog fundera ett varv till. En bra sak kan vara att fråga rätt ut “Hur kan du garantera det här resultatet”?

Det är många faktorer som spelar in för att uppnå ett visst resultat och ingen kan säga till 100% att det faktiskt blir så.

En byrå kan garantera leveranser.

Till exempel leverans på webbplats, sociala medier inlägg, annonser och annat. Det är något ni kommer överens om tillsammans.

Det är en bra idé att titta på byråns tidigare case för att se vad de skapat för resultat till andra kunder.

Många visar det direkt på webbplatsen.

Så här ser det ut när vi visar upp case och resultat för våra kunder.

Det är viktigt att du tänker igenom vilka resultat du förväntar dig och att du diskuterar dem med byrån.

  • Du kanske vill att fler ska känna till ditt företag?
  • Att försäljningen ska öka en viss procent?
  • Att få in ett visst antal offerter?
  • Få större engagemang på sociala medier?

Prata med marknadsföringsbyrån om det så att båda parter är medvetna om det gemensamma målet.

___

Varför skriver ni som är en digital marknadsföringsbyrå om andra byråer i det här blogginlägget?”

Strategin för vårt egna innehåll är att besvara våra kunders vanligaste frågor på bästa sätt, oavsett om det innebär att vi lyfter fram andra företag eller att vi själva inte står i rampljuset. Vi tror att de företag som bäst besvarar sina kunders frågor och därmed skapar värde vinner i längden.

Vill du lära dig mer om utbildande marknadsföring? Läs vårt blogginlägg.

Lycka till med valet av byrå!

Pontus Levén

Om Pontus Levén

Den stoiska republikanen. Ekonom med ett starkt intresse för att använda digital marknadsföring i syftet att hjälpa företag växa. Startade sitt första bolag vid 20 års ålder och har erfarenhet från att bygga framgångsrika digitala produkter och tjänster i tidigare rollen som marknadschef på digitalbyrå. Lever efter devisen att ”det fortfarande är tidigt” och tror att de stora möjligheterna på den digitala arenan ligger framför oss.

Pontus har en Master i Management av tillväxtbolag vid Handelshögskolan i Göteborg.

Andra artiklar

Tillväxtanalys av Mindler

4 utmaningar på sociala medier – så hanterar du dem

7 problem när du anlitar en digital marknadsförings­byrå

Gå till vår kunskapsbank

Redo att växa?

Våra kunder får:

  • Ökad försäljning online
  • Nya sätt att sälja
  • Ökad varumärkeskännedom