5 bästa digitala marknadsförings­byråerna i Sverige

Pontus LevénPontus Levén

| 4 minuter

| Anlita en byrå

| Uppdaterad 2020-08-03

Vi får ofta frågan, vilken är den bästa digitala marknadsföringsbyrån i Sverige?

När frågan ställs till någon i vår bransch är det många som gladeligen sträcker på sig och lyfter fram sina egna byråer.

Och även om vi på Republiken är stolta över det vi gör så inser vi att vi inte är den bästa byrån för alla företag.

Vi på Republiken fokuserar på digital marknadsföring för tillväxtbolag.

Andra digitala marknadsföringsbyråer har valt sina nischer.

Varje byrå har sin egna story, sina styrkor och vi lyfter gladeligen fram våra kompetenta branschkollegor.

Utan inbördes ordning kommer här 5 riktigt bra digitala marknadsföringsbyråer i Sverige. Vi baserar valet på egna erfarenheter, företagens siffror, företagens bild utåt samt deras grundare.

1. Precis Digital (Stockholm & Göteborg)

“We do data-driven digital marketing.”

Precis digital är i absolut framkant vad det gäller teknik inom digital marknadsföring. En kompetent byrå som vuxit oerhört snabbt och har kontor i flera länder. Ett mycket bra val för många stora företag i Sverige med ordentlig budget.

Erbjudande: Datadriven marknadsföring.
Grundare: Tre före detta Google-anställda.
Grundat: År 2012.
Anställda: 250-300 personer.

2. Heep (Stockholm)

“Din tillväxt är vårt fokus”.

Hjälper företag genom hela tillväxtresan med tjänster som marknadsföring och rekrytering. Heep Agency bytte 2019 namn från Searchmint.

Erbjudande: Digital marknadsföring, produktutveckling, teknik och rekrytering.
Grundare: Magnus Lundin, med erfarenhet från att ha grundat digitala management-byrån Gamesun.
Grundat: År 2013.
Anställda: 15-35 personer.

3. Pineberry (Stockholm)

“Pineberry hjälper dig synas på rätt sökord när potentiella kunder söker efter dina produkter eller tjänster. Med vår hjälp kan du nå nya kunder genom effektiv SEO och annonsering på Google, Facebook, Instagram och YouTube.”

Pineberry är ledande inom sökmotormarknadsföring och hjälper dig att få nya kunder från Google och Facebook.

Erbjudande: Digital marknadsföring med spets inom sökmotormarknadsföring.
Grundare: Michael Wahlgren och Stefan Mahlstein som tidigare haft ledande befattningar i framgångsrika internetföretag.
Grundat: År 2007.
Anställda: 40-60 personer.

4. Spoon Agency (Stockholm, Göteborg, Malmö)

“We are brand builders and change makers.
We are doers, diggers and hard workers.
We don’t cut corners. We don’t take shortcuts.
We walk an extra mile. Or more.”

Spoon är riktigt vassa på att skapa content. Kontor i Sverige, England, Norge och Finland.

Erbjudande: Content i form av film, foto och text.
Grundare: Ingår i Real Agency Group, ett byrånätverk som ägs av Bonnier.
Grundat: År 1998.
Anställda: 100 – 150 personer.

5. Zooma (Göteborg)

“Zooma exists to drive companies to achieve tangible business results, using online and digital as a natural part of their business.”

Gör inte mycket väsen av sig men har ett rykte om sig i branschen att vara oerhört kompetenta när det kommer till digital marknadsföring och digital transformation. En av anledningarna till att du kanske inte hört talas om Zooma är att de flesta av deras kunder inte är svenska bolag utan snarare internationella B2B-företag.

Erbjudande: Digital marknadsföring och transformation.
Grundare: Anders Björklund, tidigare Framtidsfabriken.
Grundat: År 2001.
Anställda: 20 – 30 personer.

Varför skriver ni som är en digital marknadsföringsbyrå om andra byråer i det här blogginlägget?”

Strategin för vårt egna innehåll är att besvara våra kunders vanligaste frågor på bästa sätt, oavsett om det innebär att vi lyfter fram andra företag eller att vi själva inte står i rampljuset. Vi tror att de företag som bäst besvarar sina kunders frågor och därmed skapar värde vinner i längden.

Vill du lära dig mer om utbildande marknadsföring? Läs vårt blogginlägg.

Lycka till med valet av byrå!

Pontus Levén

Om Pontus Levén

Den modige republikanen. Ekonom med ett starkt intresse för att använda digital marknadsföring i syftet att hjälpa företag växa. Startade sitt första bolag vid 20 års ålder och har erfarenhet från att bygga framgångsrika digitala produkter och tjänster i tidigare rollen som marknadschef på digitalbyrå. Lever efter devisen att ”det fortfarande är tidigt” och tror att de stora möjligheterna på den digitala arenan ligger framför oss.

Pontus har en Master i Management av tillväxtbolag vid Handelshögskolan i Göteborg.

Andra artiklar

4 utmaningar på sociala medier – så hanterar du dem

7 problem när du anlitar en digital marknadsförings­byrå

Facebook vs. LinkedIn: Bästa kanalen för din B2B-marknadsföring?

Gå till vår kunskapsbank

Redo att växa?

Våra kunder får:

  • Ökad försäljning online
  • Nya sätt att sälja
  • Ökad varumärkeskännedom