Tillväxtintervju: Så tog Humphree båtbranschen med storm

Cecilia Silverwood

| 6 minuter

| Analys av tillväxtbolag

| Uppdaterad 2021-08-18

Detta är den sjätte delen i en artikelserie om företag som gjort en bra tillväxtresa. Vi intervjuar VD:ar och marknadschefer på tillväxtbolag för att ta reda på hur deras resa gått till.

Den här gången har vi på Republiken pratat med Hannes Norrgren, VD för Humphree, för att ta reda på hur deras tillväxtresa sett ut.

Humphree är Göteborgsföretaget som möjliggör drömmen om den perfekta båtsemestern. De säljer nämligen stabiliseringssystem som gör att båten inte gungar, även när det stormar som värst.

Sedan 2018 har Humphree genomgått en imponerande tillväxtresa där de gått från svenskt exportbolag på 20 anställda till ett bolag med internationell närvaro med 50 anställda och många fler rekryteringar på gång.

Humphree grundades 2002 och ägdes av grundarna fram till 2016 då Volvo Penta köpte 80% av bolaget.

Det var en win-win för båda bolagen.

Volvo Penta gick ett steg närmare sin vision att bli en fullvärdig systemleverantör inom marint och Humphree fick genom Volvo Pentas kontakter chansen att fullt ut etablera sig på den internationella marknaden.

“Det som är speciellt med det här avtalet är att Volvo Penta sällan har fristående bolag. Men Humphree köpte de in som fristående vilket innebär att vi styr bolaget för att skapa bästa möjliga förutsättningar för Humphree att växa så som vi själva tycker är bäst”, säger Hannes.

En ljus framtid

Många företag har fått ställa om under Corona, men båtbranschen har tvärtom fått en skjuts framåt. Efterfrågan på speciellt fritidsbåtar har växt då allt fler har semestrat på hemmaplan.

“Många har tvingats bromsa under Corona, men vi har gasat. Vi är verkligen glada över att vi har kunnat erbjuda arbetstillfällen under en svår tid”, säger Hannes.

Humphree har en stark position på marknaden och är konkurrenskraftiga i det de gör. Hannes spår att framtiden ser ljus ut och att deras produkt kommer bli mer och mer eftertraktad.

“Kraven kommer fortsätta öka till havs. Ska du exempelvis sätta folk i arbete på havet vill du erbjuda en bra arbetsplats. Utanför kusterna i världen expanderar havsbaserad vindkraft kraftigt och dit skickar man tekniker som inte är vana vid livet till havs. Då ska de kunna utföra sitt arbete på ett bra sätt utan att bli sjösjuka”, förklarar Hannes.

Sätt upp ett tydligt mål

När man ska göra en tillväxtresa är det viktigt med tydliga mål. Sedan behöver man se till att alla delar i bolaget jobbar mot det målet.

“Ett mål börjar ofta kring en ambition, men det behöver även finnas en rationell modell kring målet. Man måste ha en struktur som man kan jobba med på olika plan i bolaget. Det innebär att rekrytering, processer, struktur, incitament, marknadsföring och sälj måste peka mot det gemensamma målet”, förklarar Hannes.

Det handlar alltså om att ha en helhet som hänger ihop och det är en stor utmaning under stark tillväxt att kommunicera till hela verksamheten när saker och ting sällan blir exakt så som man planerat.

Bygger varumärke tillsammans med byrå

Humphree jobbar mycket med varumärkesbyggande marknadsföring tillsammans med marknadsföringsbyrån Volym.

“Det är lätt att bli hemmablind och ta för givet att alla vet vem du är. Men så är det inte. För oss är det viktigt att formulera ett budskap och en vision omkring något såpass abstrakt som stabilisering till sjöss. Vi vill att man ska känna till oss. Och när man väl köper en båt ska man fråga om det finns en Humphree på båten. Det är då vi når målet med vår marknadsföring”, säger Hannes.

Hannes tipsar om att jobba med en byrå som är lyhörda och förstår hur det är att göra en stark tillväxtresa.

“För oss var det viktigt med en byrå där de var nyfikna på vad vi gör och vill växa tillsammans med oss”, säger Hannes.

Just båtbranschen har länge jobbat med mer traditionell marknadsföring på exempelvis båtmässor. Men Hannes insåg vikten av att arbeta mer digitalt och därför tog de in en byrå som var duktiga på just det. Med pandemin har dessutom de digitala kanalerna helt tagit över även i marinbranschen.

En utmaning för tillväxtbolag att rekrytera rätt folk

Numera är det arbetstagarens och den attraktiva kompetensens marknad. Och en stor utmaning som Hannes ser hos tillväxtbolag är att många konkurrerar om samma förmågor.

“Som arbetsgivare behöver vi något vettigt att komma med. Förut lockade lön, bonus och bil. Men kompetent och särskilt yngre personal lockas av annat nu för tiden. Man vill göra skillnad för världen, jobba med människor som bekräftar det individuella uttrycket och man har stora förväntningar om att få en personlig utveckling på sin arbetsplats.”

För Humphree handlar det inte bara om att locka personer med rätt kompetens för jobbet. Det måste också vara personer som förstår att det gör ont att växa, men som tycker det är kul och ser det som en kreativ möjlighet.

“Man behöver ha ett stort tålamod och förstå att inte allt blir perfekt när man genomgår en tillväxtresa. Det är något man får leva med och det är viktigt att man är okej med det” säger Hannes.

Om Cecilia Silverwood

Den inspirerande republikanen. Älskar att inspirera människor till att leva sitt bästa liv. Under de senaste åren har hon via sitt eget författar-community inspirerat tusentals människor till att ta tag i sina skrivdrömmar. Efter många år inom sälj och kundservice skolar hon nu om till marknadsförare där hon genom sina texter vill inspirera människor till att hitta rätt tjänster och produkter.

Cecilia har en examen från Medieinstitutet i Göteborg inom webbkommunikation.

Andra artiklar

5 bästa digitala marknadsförings­byråerna i Sverige

4 utmaningar på sociala medier – så hanterar du dem

7 problem när du anlitar en digital marknadsförings­byrå

Gå till vår kunskapsbank