Tillväxtintervju: Moberg Bil siktar ständigt mot nya mål

Cecilia Silverwood

| 6 minuter

| Analys av tillväxtbolag

| Uppdaterad 2020-12-02

Detta är fjärde delen i en artikelserie om företag som gjort en bra tillväxtresa. Vi intervjuar VD:ar och marknadschefer på tillväxtbolag för att ta reda på hur deras resa gått till.

När Tobias Moberg startade Moberg bil 2016 bestod företaget av honom själv, ett hyrt kontor och fem parkeringsplatser.

Nu fyra år senare har företaget växt och disponerar totalt 5300 kvadratmeter. De har dessutom anställt drygt 20 personer och passerade nyligen en omsättning på 250 miljoner kronor.

Vi på Republiken har pratat med Tobias för att ta reda på hur de kunnat göra en så lyckad tillväxtresa.

För fyra år sedan kände Tobias sig uttråkad på sitt dåvarande jobb. Han ville ha nya utmaningar och göra något nytt. Det var då han bestämde sig för att slå ihop sitt intresse för affärer och bilar.

Till en början gjorde han allting själv. Han köpte, hämtade, annonserade och sålde bilarna. Han jobbade mer eller mindre dygnet runt och företaget fick snabbt ett bra rykte, vilket gjorde att affärerna växte.

Nu fyra år senare har företaget växt från en ensam person till att passera 20 anställda med säljare, inköpare, mekaniker, ekonomi & supportfunktioner.

De bedriver idag handel med personbilar och transportfordon. Dessutom erbjuder de service och verkstadstjänster.

”Med namnet ville jag förmedla att Moberg Bil är ett familjeföretag där det personliga bemötandet och engagemanget för anställda, kunder och övriga intressenter är centralt. Vi strävar alltid efter att ge kunder kvalitet, trygghet och glädje till rätt pris”, säger Tobias.

Sätt upp tydliga mål

Något som Tobias ser som en nyckel till framgång är att jobba med tydliga mål och göra sig betydelsefull för andra.

”Helst ska man sätta upp lägre mål som går att nå. Man får en kick varje gång man når sina mål och sen är det bara att höja ribban och sätta upp nya mål”, säger Tobias.

Han har hela tiden jobbat med måluppsättning för Moberg bil och ett av målen för 2020 är att sälja 1400 bilar, vilket ser ut att bli avklarat.

”Att lyckas nå denna volym har vi gjort genom att göra oss betydelsefulla för våra kunder och skapat mervärden för anställda och övriga intressenter”, säger Tobias.

Att vara driven och ha en stark vilja är också otroligt viktigt.

”Man behöver förstå att ingen kommer göra något åt dig. Många har bra idéer, men har man inte drivet så kommer det inte gå framåt.”  

Öka effektiviteten

På Moberg bil jobbar de mycket med att öka effektiviteten. Efter en undersökning de gjort hos sina anställda visade det sig att vissa av dem ansåg att det fanns stor potential att öka effektiviteten.

”Om alla ökar sin effektivitet kan vi utvecklas ytterligare och ge våra kunder ännu bättre kvalitet, trygghet och glädje. Genom att jobba med effektiviteten får både anställda och kunder en bättre upplevelse”, berättar Tobias.

Detta görs genom att varje anställd gör en time management logg över sina arbetsdagar och arbetsmoment. Sedan utvärderar de loggen tillsammans med sin chef.

”För att kunna ge anställda och kunder en bra upplevelse, behöver vi ständigt ställa oss frågan; gör vi rätt saker och går det att göra det vi gör på ett bättre eller smartare sätt”, säger Tobias.

Tydliggör målen för all personal

Som VD är det viktigt att förstå värdet i att medarbetarna är bolagets viktigaste tillgång. Det är också viktigt att se till att medarbetarna förstår just det och känner sig betydelsefulla.

Ett sätt att göra det är att prata med personalen om företagets processer och mål och göra dem delaktiga i vad som behöver göras för att nå målen.

” Har de anställda inspiration och motivation och förstår vad vi behöver göra och varför så kommer de också vilja bidraga till att vi når målen”, säger Tobias.

Att få en anställd att känna sig betydelsefull gör Tobias också genom att visa medkänsla & uppskattning för de anställda.

8 ledord att sträva efter

Tobias delar med sig av 8 ledord och råd som han själv strävar efter i sitt företagande.

1. Se alltid möjligheter till ständig förbättring, att utveckla och utvecklas.

2. Att göra som man alltid gjort leder till samma resultat som man alltid fått.

3. Varför är ett bra ord. Uppmuntra andra till att ställa frågan varför.

4. Se alla människors potential och lyft fram möjligheter i alla utmaningar.

5. Se dina misstag som möjligheter att utvecklas.

6. Diskutera, motivera och sälj in. Men när beslut är fattat, då är det bara genomförandet som räknas.

7. Bry dig om din viktigaste resurs, dina medarbetare och se till att alla har glädje på jobbet.

8. Leta efter hur andra kan komplettera dina brister. Fokusera och gör det du är bra på och jobba med folk som är bra på det du är dålig på!

 

Likviditet är tufft under stark tillväxt

För att växa måste man göra stora investeringar.

Man vill kanske bara köpa nya bilar, men man behöver också anställa personal och ta till vara på vinster som bolaget får för att få banken med sig när man behöver dem.”

Det gäller också att vara snabb när nya affärsmöjligheter uppenbarar sig.

”Affärer är tillfälligheter och när en affär dyker upp behöver man vara snabb på bollen” säger Tobias.

Bygga varumärke

För bilbranschen är Blocket det främsta marknadsföringsforumet. Andra marknadsföringsmedier de använder är radio, sociala medier, olika tidningsförlag, Google ads och poddar.

Under 2020 har Moberg bil lagt mycket fokus på att bygga sitt varumärke.

”Det tar lång tid och kan göras genom många olika kanaler. På sikt är ambitionen att vi ska bli det självklara valet när man köper eller säljer sin bil eller vill utföra någon verkstadstjänst.”

Om Cecilia Silverwood

Den inspirerande republikanen. Älskar att inspirera människor till att leva sitt bästa liv. Under de senaste åren har hon via sitt eget författar-community inspirerat tusentals människor till att ta tag i sina skrivdrömmar. Efter många år inom sälj och kundservice skolar hon nu om till marknadsförare där hon genom sina texter vill inspirera människor till att hitta rätt tjänster och produkter.

Cecilia har en examen från Medieinstitutet i Göteborg inom webbkommunikation.

Andra artiklar

Tillväxtanalys av Mindler

4 utmaningar på sociala medier – så hanterar du dem

7 problem när du anlitar en digital marknadsförings­byrå

Gå till vår kunskapsbank