Hur skriver man blogginlägg som rankar högt på Google?

Ramtin Ohadi

| 11 minuter

| Guider marknadsföring

| Uppdaterad 2020-08-06

Att ta fram innehåll och blogginlägg som rankar högt på Google måste inte alltid göras av en byrå.

En del av våra kunder vill ta fram innehåll på egen hand men vet inte alltid i vilken ände de ska börja i.

Den här artikeln går helt enkelt igenom hur du skriver artiklar eller blogginlägg på ett sätt som driver trafik till din webbplats och konverterar dem till kunder.

Till vem riktar sig guiden?

Guiden riktar sig till dig som jobbar på marknadssidan med content marketing på ett företag och vill:

  • ha konkreta tips på hur man skapar relevant innehåll på egen hand
  • få bättre förståelse för vad som gör att man rankar högt på Google
  • öka den organiska trafiken till hemsidan och generera fler leads.

Guidens innehåll:


3 tydliga värden av att jobba med innehåll

Långsiktigt ökar försäljningen

70% av köpresan sker redan innan en potentiell kund väljer att höra av sig till dig. Vad gör de under den tiden? Researchar såklart. De läser på om dig och dina konkurrenter för att kunna ta ett välgrundat beslut utan att behöva lyfta på luren och prata med dig. Det finns ingen anledning att inte utbilda era potentiella kunder till att ta bättre beslut.

Driver trafik via Google

Att ranka högt på vanliga sökord är svårt eftersom det råder hög konkurrens. Det är vanligt att webbplatsens tjänstesidor, som man tänker ska vara de mest välbesökta, aldrig kommer på förstasidan på Google. Genom att jobba med djupgående inlägg så hittar du mer nischade sidor med lägre konkurrens och som har potential att hamna högre på Google.

Bygger förtroende

När du objektivt utbildar andra i något som du eller ditt bolag är bra på så bygger du ett förtroende gentemot läsaren. Att skapa bra innehåll och utbilda kunden utan att förvänta dig något tillbaka ger inte bara ett stort värde, utan gör det enklare att välja er som partner då ni bygger en tillit hos personer ni inte ens har träffat.


Hur och varför rankar innehåll på Google?

Innan vi går in på de 10 praktiska tipsen för hur man skriver blogginlägg som rankar högt på Google, så behöver vi förstå vad som gör att vi rankar över huvud taget. Det påverkar nämligen hur du utformar ditt inlägg.

I en intervju 2016 gick Googles senior strategist Andrey Lipattsev ut med de 3 största faktorerna som styr hur sidor rankar;

(1) RankBrain, (2) inlänkar och (3) innehåll.

Jag kommer att lägga nästan all fokus på innehållet då jag tror det är där ni själva kan göra störst inverkan på er webbplats. Men först väldigt kort om RankBrain och inlänkar.

1. RankBrain

Google använder sig av ett AI-system baserat på machine learning som kallas för RankBrain vilket är en beståndsdel i den stora sökalgoritmen Hummingbird.

RankBrain har enkelt förklarat två jobb;

  • bättre förstå sökningar som görs av dig och mig
    RankBrain förstår din sökintention och visar dig sökresultat som kanske inte alltid matchar din exakta sökning, men där sökträffarna oftast är mer relevant för dig.
  • mäta hur nöjda folk är med sina sökresultat
    Genom att bl.a. mäta besökarbeteende så som tid spenderad på sidan kan RankBrain ändra om så att relevansen på dina och andras sökträffar blir högre.

Sammanfattning: RankBrain förstår helheten och ämnet i dina blogginlägg och optimerar automatiskt för att visa så relevanta sökträffar som möjligt på Google.

2. Inlänkar

Brian Dean på Backlinko nämner att inlänkar till en specifik sida är den mest betydande faktorn för att få sidan att ranka högre.

En inlänk är när en annan webbplats länkar in till din webbplats, ex. via sociala medier eller nyhetssiter. Med andra ord stärker PR din SEO. Det indikerar för sökmotorerna att din webbplats är relevant.

Ju större auktoritet (= välkänd, välbesökt, status) den andra webbplatsen har, desto större positiv inverkan har inlänken för dig.

Även om många inlänkar är viktiga så går kvalitet före kvantitet. Lägg hellre tid på att försöka få in en inlänk från en extern webbplats med hög auktoritet än tio utan någon alls.

Sammanfattning: Inlänkar till en sida, som är en av de mest avgörande rankingfaktorerna, är ett enkelt sätt för Google att avgöra om innehållet är relevant för att sedan visa sidan högre upp i sökresultatet.

3. Innehåll

Att skapa relevant innehåll som folk söker på och vill läsa är någonstans nyckeln till allt. Google visar inte din webbplats i sökresultatet om du inte har innehåll som matchar sökningen.

Här är 10 praktiska tips för hur du kommer igång och skriver blogginlägg som driver trafik.


10 praktiska tips för hur du skriver blogginlägget

Nedanstående tips är baserade på frågor vi ofta får från kunder samt data från Backlinko som analyserat 1 miljon googlesökningar för att se vilket innehåll som fungerar bäst ur ett SEO-perspektiv.

#1 Skriv djupgående innehåll

Djupgående artiklar vinner i längden på Google och utklassar korta texter. Mer exakt har det visat sig att de sidor som rankar allra högst på Google har i genomsnitt ca. 1890 ord i sitt inlägg.

Man har också sett att långt innehåll leder till 77% fler delningar/inlänkar från andra siter in till ditt inlägg vilket stärker rankingen kraftigt.

Google nämner själva att det är mer fördelaktigt att skriva djupgående blogginlägg än att ha många små sidor med lite information. Därför bör du fokusera ditt blogginlägg på ett specifikt ämne och beskriva det djupare.

Men kom ihåg att enkla frågor kräver inga långa svar.

#2 Välj ämne med noggrannhet

Att skriva ett bra inlägg tar tid. Då vill du försäkra dig om att den är relevant för läsaren.

3 metoder nedan för att hitta rätt ämne:

1. Skaffa kundinsikter
Skriv inte om sådant bara du vill veta om. Skriv om det som efterfrågas och söks på. Det är mer värdeskapande och relevant för dina potentiella kunder inför deras köpbeslut.

Med andra ord, prata med era säljare och framför allt kunder. Vad frågas efter och vad behöver kunderna för information innan de tar ett köpbeslut? Skriv om det.

Det som frågas efter kommer garanterat att googlas efter. Se till att vara relevant.

2. The Big 5-modellen
Marcus Sheridan – “Web Marketing Gurun” – och grundare av bolaget IMPACT sammanfattar i sin bok “They Ask, You Answer” 5 ämnen som driver trafik, genererar leads och ökar försäljning:

  • Pris: vad kostar tjänsten alt. vad driver priset upp eller ner?
  • Problem: kundens problem och nackdelar med dina tjänster
  • Jämförelser: mellan tjänster för att kunna ta ett välgrundat beslut
  • Recensioner: för att gräva djupare i en produkt eller tjänst
  • Topplistor: ex. över de bästa produkterna på marknaden, inkl. konkurrenternas

The Big 5 har använts av många bolag som framgångsrikt byggt upp sin försäljning med metoden. Läs mer om The Big 5 här.

3. Google Search Console
Har din webbyrå satt upp Google Search Console för er? Isåfall kan du se vad era webbplatsbesökare söker på när de googlar. Använd den informationen för att hitta ett relevant ämne att skriva om.

#3 Skriv inte om ert erbjudande

Har man en fråga och söker svar på Google så vill man inte ha vinklade inlägg. Behåll objektiviteten i allt du skriver. Blandar du in ditt erbjudande så kommer det övriga innehållet att tappa trovärdighet då man tror att du bara vill sälja.

Själva säljet bör istället vara effekten av att du objektivt utbildar läsaren som får förtroende för er.

#4 Ställ en fråga i din titel

Artiklar med en fråga i titeln har vanligtvis ca. 14% högre CTR (Click Through Rate = om 1 av 100 klickar på ditt sökresultat så har du 1% CTR). De har även ca. 23% fler delningar på sociala medier än de inlägg som inte har ett frågetecken i titeln.

Frågan i din titel kan öka relevansen för den som söker vilket leder till att de klickar på din artikel istället för konkurrentens.

Som en förenklad kedjereaktion leder det till att du hoppar upp i sökresultatet då Google antar att ditt inlägg är mer relevant än konkurrentens.

#5 Få in nyckelordet på rätt platser

Vill du ranka högt på ex. nyckelordet träningspass utomhus så bör uttrycket återfinnas i bland annat sidans titel, hemsidans URL och i de första 100 orden av din artikel. Det finns ex. siffror som visar att man får 45% högre CTR om nyckelordet finns i URL:en.

Kom ihåg att du inte behöver pumpa in nyckelordet i alla meningar. En riktlinje brukar vara att ca 1% av din text ska bestå av nyckelordet.

Mer än så gör att man riskerar att “straffas” då sökmotorerna tror att man försöker manipulera relevansen – vilket är en teknik som fungerade för många år sedan men inte idag.

#6 Använd synonymer till ditt nyckelord

Nämligen på grund av Googles RankBrain och sökalgoritmen Hummingbird. Istället för att fokusera på ett enda nyckelord så försöker algoritmen att förstå ämnet som ditt blogginlägg handlar om för att kunna ge relevanta sökträffar för den som googlar.

Ett exempel är att jag i det här blogginlägget har försökt få in ord som blogginlägg, artiklar, content marketing, kunskapsbank vilket alla är relaterade till varandra. Det hjälper Google att förstå innebörden i mitt inlägg.

#7 Skapa en SEO-titel och metabeskrivning

SEO-titeln hjälper dig att ranka högre för ditt sökuttryck. Beroende på CMS (ex. WordPress) och plugins som du använder, brukar oftast SEO-titeln autogenereras baserat på inläggets titel. Detta är OK förutsatt att din titel har nyckelordet i sig.

Metabeskrivningen är det som hamnar under SEO-titeln för ett sökresultat på Google. Om du har nyckelordet i metabeskrivningen så kan sökaren uppfatta sidan som mer relevant vilket leder till ett klick. Beskrivningen påverkar alltså klickbenägenheten vilket är en rankingfaktor hos Google.

Vi rekommenderar WordPress-pluginet The SEO Framework som är direkt baserat på Googles SEO-riktlinjer.

#8 Använd rätt språk

Skriver du för den svenska marknaden så bör också ditt inlägg vara på svenska då sökningarna görs på det språket. Google ger dig sällan sökresultat på andra språk än det du har sökt på.

#9 Öka läsbarheten

Målet med ditt inlägg är att få folk att läsa det. Därför blir uppbyggnaden viktig. Undvik för långa stycken som gör att textmassan upplevs som jobbig att läsa. Arbeta mycket med underubriker och listor som bryter av och skapar dynamik i din text.

Ju längre tid läsarna stannar på ditt inlägg, desto relevantare tänker Google att ditt innehåll är.

Klickar de in på ditt inlägg och snabbt tillbaka till sökresultatet så indikerar det tvärtom vilket påverkar din ranking negativt. För den inbitne kallas detta fenomen för Pogosticking.

#10 Länka ut till relevanta källor

När du använder dig av data eller fakta från en tillförlitlig källa, länka ut till den från texten. Ex.

”Studier visar att ca. 50% av all trafik sker i mobilen

Det bygger förtroende hos den som läser. Med andra ord har du grund för det du säger.

Utöver det får man även en boost i sökmotoroptimeringen om Google förstår att din information kommer från tillförlitliga, välkända och relevanta siter.

Om Ramtin Ohadi

Den mångsidige republikanen. Lever efter devisen att ”generalisten alltid segrar” och ser till att suga åt sig all kunskap för att få ett helhetsperspektiv. Utbildat på Medieinstitutet inom SEO, kommunikation och film samt drivit en design- och webbyrå i 6 år. Föredrar lika delar strategi och utförande.

Ramtin har en ekonomikandidat från Handelshögskolan i Göteborg med inriktning mot varumärkesstrategi och marknadskommunikation.

Andra artiklar

4 utmaningar på sociala medier – så hanterar du dem

7 problem när du anlitar en digital marknadsförings­byrå

Facebook vs. LinkedIn: Bästa kanalen för din B2B-marknadsföring?

Gå till vår kunskapsbank

Redo att växa?

Våra kunder får:

  • Ökad försäljning online
  • Nya sätt att sälja
  • Ökad varumärkeskännedom