Intervju med tillväxtbolaget Cellink

Cecilia Silverwood

| 6 minuter

| Analys av tillväxtbolag

| Uppdaterad 2020-11-23

Så gjorde Cellink för att få den sällsynta utmärkelsen Unicorn på bara 4 år!

Det här är andra delen i en artikelserie om företag som gjort en bra tillväxtresa.

Vi intervjuar VD:ar och marknadschefer på tillväxtbolag för att ta reda på hur deras resa gått till.

Läs vidare för att ta del av grundaren Erik Gatenholms ord om Cellinks tillväxtresa.

 

 

Cellink startade sin resa 2016. Nu efter bara fyra år har bolaget värderats till en miljard dollar och har därför fått den sällsynta utmärkelsen Unicorn.

Erik Gatenholm, VD och grundare för Cellink, berättar i en intervju med Republiken om sina bästa tips för att få bolaget att växa.

Producerar mänsklig vävnad

Cellink är ett bio-converge bolag som har utvecklat 3D bioskrivar-teknik som möjliggör en utveckling och produktion av mänsklig vävnad.

Idag används Cellinks teknik för att testa nya mediciner och kosmetika, vilket alltså gör att man inte behöver testa på människor och djur.

I framtiden är förhoppningen att teknologin kommer kunna användas för transplantation av mänskliga organ.

Rätt person på rätt plats

Erik började arbeta med Cellink redan 2015. Målet var att utveckla idén ur ett kommersiellt perspektiv för att hitta intressanta kunder. Erik som drivit företag tidigare visste av erfarenhet att det är otroligt viktigt att bygga rätt team redan från början.

Att ha rätt person på rätt plats är något han anser är den viktigaste delen av att bygga ett framgångsrikt företag.

När bolaget startades 2016 bestod teamet endast av en säljare, en finanschef, en teknikchef och en IT tekniker som skrev alla mjukvaror. Erik berättar att det hjälpte mycket med den klara uppdelningen med vem som skulle göra vad och hur de skulle driva företaget framåt.

Något annat som Erik ser som en viktig del i Cellinks framgång är dess svenska rötter. Det har hjälpt dem att bygga upp företagets karaktär för att kunna positionera sig på marknaden.

Agerar på möjligheter

Hur gör man egentligen för att växa så snabbt? När Erik var i USA sa hans mentor:

If you want to go fast, go slow

Det är en lärdom Erik implementerar i sitt företagande idag.

Det handlar om att göra rätt sak i rätt tid och planera väl om man vill växa snabbt.

”Vi rör oss otroligt snabbt framåt och har en viss rytm vi kallar the rhythm of life. För oss är det ett maraton och inte en sprint”, berättar han.

På Cellink har de alltid agerat på möjligheter som öppnat sig och rekryterat rätt folk. De letar ständigt ny teknik för att kunna ge kunderna bättre och tekniskt banbrytande erbjudanden.

Erik och de andra grundarna spenderar fortfarande 18 timmar varje dag på kontoret och arbetar mycket med kundkontakter, produkter och det finansiella.

”Jag tror och hoppas att det är en del av vad som hjälpt oss bygga framtiden.”

En people person

Det är viktigt att man som VD är en så kallad ”people person”. En person som folk kan relatera till och som kan leda med gott exempel.

”Man ska komma först och gå hem sist”, säger han.

Erik lägger stor vikt i att inte separera sig själv från teamet och fortsätta vara en del av det operativa arbetet med kollegorna.

”När du separerar dig själv från teamet hierarkiskt bygger du en silo. Då slutar kollegorna att komma till dig och du tappar viktiga insikter”, säger Erik.

Viktigt med klara direktiv

En stor utmaning Erik kan se hos andra bolag är motsatsen till det som gör Cellink framgångsrikt. Man sätter fel person på fel plats.

”Om detta är fallet behöver man vara snabb med att flytta personen eller ibland byta ut. Man behöver vara öppen med personen att man gillar dem som person, men tyvärr är personen inte rätt för oss och vi behöver gå skilda vägar”, säger Erik.

Många nystartade bolag faller för att man väntat för länge med att ta dessa tuffa beslut och att man inte skalar ner lika snabbt. Många kanske ser att personen inte är rätt för sin position, men man hoppas på att den anställde ska lära sig och växa in i rollen.

”Man kan vara världens bästa chef, men ger man inte klara direktiv blir det pannkaka”, säger Erik.

Aggressiv marknadsföring via LinkedIn

Cellinks bioskrivare tillverkas i Sverige, men säljs över hela världen. Det fanns redan från början en naturlig efterfrågan. Första förfrågan kom via en google-sökning av en person i Michigan och sen rullade det på.

Erik berättar att de arbetar mycket organiskt med webb och sociala medier. LinkedIn är sociala mediekanalen som används mest och där har de en ganska aggressiv marknadsföring.

Nu tittar de även på att arbeta mer strukturerat genom att analysera data för att kunna skräddarsy marknadsföring på hemsidan och i sociala medier.

”Innan har det mest varit att när det händer något kul, då lägger vi upp det. Men nu är alltså tanken att vi ska organisera upp marknadsföringen mer”.

Ska bli störst i världen på bio-convergence

För en vecka sedan blev Cellink ett Unicorn-företag. Det innebär att de numera är värderade till 1 miljard dollar, något teamet på Cellink med rätta är otroligt stolta över.

Erik ser ljust på framtiden och berättar att de kommer fortsätta förvärva nya bolag, rekrytera rätt personer och ta fram nya produkter.

”Vi har ett helt fantastiskt team och vi ska fortsätta som vi gör nu och bli störst och bäst” 

Om Cecilia Silverwood

Den inspirerande republikanen. Älskar att inspirera människor till att leva sitt bästa liv. Under de senaste åren har hon via sitt eget författar-community inspirerat tusentals människor till att ta tag i sina skrivdrömmar. Efter många år inom sälj och kundservice skolar hon nu om till marknadsförare där hon genom sina texter vill inspirera människor till att hitta rätt tjänster och produkter.

Cecilia läser just nu till webbkommunikatör på Medieinstitutet i Göteborg och tar examen april 2021.

Andra artiklar

Intervju med tillväxtbolaget Morris Law

4 utmaningar på sociala medier – så hanterar du dem

7 problem när du anlitar en digital marknadsförings­byrå

Gå till vår kunskapsbank