3 steg till en digital marknadsförings­budget för tillväxtbolag

Olof MattsonOlof Mattson

| 6 minuter

| Anlita en byrå

| Uppdaterad 2020-08-07

Hur ska ett tillväxtbolag sätta budget för digital marknadsföring? I den här artikeln beskriver vi tre steg som kan hjälpa er att göra en enkel budget för digital marknadsföring.

Steg 1 – Beräkna budget baserad på omsättning

Det flesta företag investerar någonstans runt 1-20 % av omsättningen på marknadsföring. Det här varierar stort mellan olika undersökningar, branscher, marknader och typer av bolag.

För företag som planerar att driva stark tillväxt, exempelvis nystartade bolag, kan marknadsbudgeten landa någonstans runt 12-20 %, menar Entrepreneur.com. För tillväxtbolag med mycket aggressiva tillväxtplaner kan budgeten vara större än så.

Hur mycket av budgeten som ska gå till digital marknadsföring beror på en rad faktorer. Företaget Webstrategies hänvisar till en undersökning från Forrester som beskriver att 45 % av marknadsbudgeterna på amerikanska bolag kommer att gå till digital marknadsföring under 2020.

Så, om ni är ett ambitiöst tillväxtbolag, sikta på runt 10-20 % och använd cirka hälften till digital marknadsföring.

Steg 2 – Undersök historisk eller framtida data

För att kunna gå vidare och göra budgeten lite mer specifik för just ert företag gäller det att undersöka er historiska data. Använd data från exempelvis affärssystem och Google Analytics och försöka att besvara så många av de här frågorna som möjligt:

  • Vilka kanaler och aktiviteter har gett bäst ROI hittills?
  • Vad ska få mer och mindre resurser?
  • Vad kostar det att anskaffa en kund?
  • Vad är en order värd?
  • Vad är en ny kund värd?

Som tillväxtbolag kan det här frågorna vara svåra att besvara. Antingen är ni nystartade och har helt enkelt ingen historisk data att luta er mot eller så rör ni er i en snabbrörlig värld där gårdagens sanningar inte stämmer längre.

En lösning kan därför vara att använda en betydande del av budgeten för experiment som ger er en bild av framtiden.

Exempelvis kan A/B-tester hjälpa er att snabbt utveckla och testa strategier och taktiker innan ni genomför den större lanseringen.

Ett A/B-test kan exempelvis gå till som så att ni testar olika erbjudanden och budskap mot  er målgrupp. Med en relativt liten budget kan ni sedan jämföra data och bestämma vilket spår ni vill gå vidare med.

Steg 3 – Definiera mål marknadsföringen?

I steg 1 har ni fått en övergripande idé om storleken på er budget. I steg 2 har ni analyserat data och fått insikter i hur ni bör prioritera era insatser och vad det krävs för att anskaffa kunder.

Nästa steg är att sätta mål.
Kom ihåg att målen ska sättas i relation till era tillväxtambitioner samt den data ni har om att anskaffa nya kunder.

En tydlig målstyrning är en av de viktigaste grunderna för att lyckas med er marknadsföring, framförallt för tillväxtbolag.

Hur tar ni då fram mål som definierar er budget?

På Republiken använder vi OKR:s eller Objectives & Key Results. Det är en lättanvänd modell som hjälper er att sätta mål per kvartal och definiera vad som krävs för att nå dem. Det här kan ni göra för hela året så att ni får en god indikation på årsbudgeten.

OKR:s hjälper er att besvara:

  • Vad är våra viktigaste marknadsföringsmål de kommande 3 månaderna?
  • Hur mäter vi dem?
  • Vad ska vi konkret göra för att uppnå dem?

Objectives

Sätt cirka 1-4 viktiga mål att uppnå under det kommande 3 månaderna. Det kan exempelvis vara att lansera ett en ny produkt, öka onlineförsäljningen kraftigt eller stärka ert varumärke inom en viss målgrupp. Sätt ambitiösa mål som engagerar er!

Key Results

Under varje mål sätter ni 1-5 Key Results.

Tanken är att ni ska hitta mätvärden som uppfyller varje mål.

Ska ni exempelvis lansera en ny produkt så kan ni sätta ett Key Results om att driva X kr försäljning första månaden och se till att X personer i relevant målgrupp nåtts av budskap runt produkten.

Initiatives

Under era Key Results sätter ni 2-5 initiatives som är konkreta aktiviteter. Här blir ni konkreta med direkta kampanjer och insatser som ska uppnå era Key Results.

Det kan exempelvis vara att skapa x antal kampanjer, färdigställa en landningssida med mera.

Att sätta mål är otroligt viktigt för att kunna sätta budget. På Republiken går vi oftast igenom den här processen innan vi lämnar offert. Då får vi en tydlig bild av vad kunden behöver och vad som behövs för att kunna genomföra projektet.

Tänk på att inte bli för detaljerade i er första OKR-lista. Ni ska främst använda det för att uppskatta budget och få en bild av de kommande 3 månaderna.

Vill du lära dig mer om OKR:s rekommenderar vi den här artikeln som ger dig en ännu mer detaljerad inblick.

Sista steget – sätt budget

Nu har du:

  • En idé om budget relaterat till omsättning och ambitioner.
  • Historisk data om er marknadsföring och försäljning.
  • Mål och aktiviteter för arbetet.

Ta nu alla tre delar och använd dem tillsammans för att skapa en digital marknadsföringsbudget.

Här finns inga färdiga vägar, men med de här tre stegen kan ni ganska snabbt och enkelt hitta rätt.

Lycka till med att sätta er digitala marknadsföringsbudget!

Olof Mattson

Om Olof Mattson

Den kreative republikanen. Lång erfarenhet som senior pr-konsult för miljardbolag inom bland annat retail och medtech. Tog steget mot digital marknadsföring och har därefter jobbat med att skapa tillväxt åt allt från industribolag till techbolag. Lever som han lär och har byggt en av Sveriges största YouTube-kanaler samt driver en av Sveriges största dryckesbloggar. Vass med pennan & kreativ.

Olof har en examen i medie- och kommmunikationsvetenskap från Göteborgs Universitet och är även utbildad i management och innovationsvetenskap vid Leeds University.

Andra artiklar

7 problem när du anlitar en digital marknadsförings­byrå

Facebook vs. LinkedIn: Bästa kanalen för din B2B-marknadsföring?

Så lyckas du med utbildande marknadsföring

Gå till vår kunskapsbank