Tillväxtintervju – Savolax gick från ägarlett till ägarstyrt

Cecilia Silverwood

| 6 minuter

| Analys av tillväxtbolag

| Uppdaterad 2021-11-17

Det här är den åttonde delen i en artikelserie om företag som gjort en bra tillväxtresa. Vi intervjuar VD:ar och marknadschefer på tillväxtbolag för att ta reda på hur deras resa gått till.

Den här gången har vi på Republiken pratat med Anna Martinsson, VD för Savolax, för att ta reda på hur deras tillväxtresa sett ut.

Savolax grundades redan på 90-talet, och har varit en del av Göteborgs hamn sedan dess. Men det är på senare år som tillväxten tagit fart på riktigt och omsättningen har ökat från 13 miljoner till nästan 40 på bara fem år.

Allt började när Anna och hennes pappa smakade på en fantastiskt god regnbågslax när de var på en mässa i Finland. Den hade rökts med en unik metod som säljarens svärfar uppfunnit och även hade världspatent på.

Anna och hennes pappa förstod att detta var något som skulle gå hem i Sverige, och redan innan de lämnade mässan hade de skakat hand på att de skulle få köpa patentet, vilket de också gjorde.

En krokig resa

Savolax resa har som många andra bolags inte varit helt rak. Under de första åren var det knappt så att de kunde ta ut någon lön alls, även om de gick runt som företag.

”Man kan säga att vi hade en syrefattig miljö där vi inte ville gå till kunderna utan tyckte att de skulle komma till oss. Det var till en början ett klassiskt brödföretag”, berättar Anna.

År 2012 fick Savolax för första gången ett minusresultat och det var i samband med det som Anna verkligen insåg att de behövde göra stora förändringar om de skulle överleva.

”För mig var det första tecknet på att vi inte var med i matchen. Det var inte ett stort minusresultat, men det var fortfarande minus och jag behövde göra något drastiskt.”

Anna kontaktade en större aktör på marknaden för att be om råd. Därefter började förändringarna. Hon blev inbjuden till ett seminarium som handlade om att gå från ägarlett till ägarstyrt.

”Jag satt med penna och block i två timmar och bara skrev. Jag kände att jag hade gjort alla fel man kan göra. Men insikten jag fick var; vet man att man gjort fel, kan man också göra om och göra rätt. Det var en häftig insikt som ledde till en helt ny process.”

Savolax – från ägarlett till ägarstyrt

Skillnaden mellan att företaget är ägarlett och ägarstyrt handlar om strukturen. I ett ägarlett företag är ägaren alltid närvarande och guidar företaget framåt. Ägaren har då ofta flera roller såsom ägare, VD, styrelsemedlem och ibland jobbar de även operativt på golvet.

Ett vanligt problem hos ägarledda bolag är att det är svårare att skala upp, och att man som ägare är ensam i alla beslut och då inte får in viktiga insikter från olika perspektiv.

Ett ägarstyrt bolag har tvärtom en tydlig rollfördelning.

”Vi tog in en extern styrelse i Savolax. Med en bra styrelse får man rätt höjd på blicken. I stället för att fokusera på nästa steg kan man se det mer långsiktigt. Dessutom sitter de ofta på många kontakter. Deras fokus är att utveckla företaget och driva det framåt.”

Anna har också tagit in en vice vd, Fredrik, som styr bolaget tillsammans med henne.

”Fredrik är tvärtemot från hur jag är. Han är extremt strukturerad, allt ska läggas i excelfiler och det staplas upp i olika färger. Jag älskar det! Jag vill ju inte ha två av mig.”

Ställde två byråer mot varandra

Savolax använde en designbyrå under flera år som Anna var väldigt nöjd med. De kände till bolaget, de visste vad Anna ville ha, och jobbade därefter med helt okej resultat.

Men de nya huvudägarna föreslog en annan byrå. Byråerna ställdes mot varandra där de båda fick pitcha hur Savolax skulle profilera sig ut mot kund.

”Jag var helt säker på att min gamla byrå skulle göra ett bättre jobb. De kände mig, de har jobbat med Savolax länge och de kände mitt DNA. Men den andra byrån slog fullkomligt undan fötterna på mig.”

Den nya byrån kom in med ett helt nytt perspektiv som ingen hade sett innan.

”De berättade att de först trodde vi var traditionella eftersom det är vad våra förpackningar utstrålar. Men efter att de träffat oss insåg de att vi inte alls var traditionella, vi var nytänkande och inspirerande och behövde visa upp den sidan.”

Den nya byrån presenterade en ny position för Savolax och en förpackningsserie som som aldrig gjorts förut när det kommer till lax i Sverige. Anna var såld och gick med den nya byrån.

”Jag har verkligen insett hur roligt det är med en kreativ byrå som vågar komma med nya idéer. Innan berättade jag vad jag ville ha. Nu berättar de för mig vad jag behöver och när de kommer med något nytt säger jag bara JAA!!”

Framtiden – Snabbare produktion

Anna ser ljust på framtiden och målet är att växa ännu mer.

”Just nu flyttar vi en del av verksamheten till en ny lokal. Vi håller också på att installera nya helautomatiska linjer för skivning och paketering till dagligvaruhandeln.”

När den är installerad kommer produktionen gå över fyra gånger så snabbt som tidigare, vilket gör att de kan expandera ännu mer.

”Vi vet att det inte finns något premiummärke på marknaden idag när det kommer till lax. Där har vi ett hål att fylla och det kommer vi göra. Jag ser ljust på framtiden och den resa vi har framför oss.”

Om Cecilia Silverwood

Den inspirerande republikanen. Älskar att inspirera människor till att leva sitt bästa liv. Under de senaste åren har hon via sitt eget författar-community inspirerat tusentals människor till att ta tag i sina skrivdrömmar. Efter många år inom sälj och kundservice skolar hon nu om till marknadsförare där hon genom sina texter vill inspirera människor till att hitta rätt tjänster och produkter.

Cecilia har en examen från Medieinstitutet i Göteborg inom webbkommunikation.

Andra artiklar

WordPress – Få ut mest för dina pengar

5 bästa digitala marknadsförings­byråerna i Sverige

4 utmaningar på sociala medier – så hanterar du dem

Gå till vår kunskapsbank