Intervju med tillväxtbolaget Morris Law

Cecilia Silverwood

| 5 minuter

| Analys av tillväxtbolag

| Uppdaterad 2020-11-18

Så gjorde Morris Law för att bli en av Sveriges snabbast växande advokatbyråer

Det här är första delen i en artikelserie om företag som gjort en bra tillväxtresa. Vi intervjuar Vd:ar och marknadschefer på tillväxtbolag för att ta reda på hur deras resa gått till.

Läs vidare för att ta del av Martin Tarangers tips för en bra tillväxtresa!

 

En konservativ bransch

I en konservativ bransch som den advokater verkar i, är det ovanligt att sticka ut. Men det här är just vad Morris Law bestämde sig för att göra när de startade byrån för sex år sedan.

Med en tydlig affärsidé utmanade de den traditionella advokatbyråbranschen och lyckades därmed göra en fantastisk tillväxtresa. Vi på Republiken har intervjuat VD Martin Taranger för att ta reda på hur det hela gick till.

Morris Law är en affärsjuridisk byrå som startades 2014 av tre personer som jobbar kvar än idag. De hade sin bakgrund i traditionella storbyråer och verkade alla i en konservativ miljö. De hade alla tre en känsla av att det måste gå att göra något mycket bättre och det var då de startade Morris Law.

Behövde tidigt växa snabbt

Idén med Morris Law har alltid varit att bli en fullservicebyrå. Därför var man tvungen att växa snabbt.

”Vi vill täcka alla rättsområden inom affärsjuridiken och då behöver man snabbt komma upp i en viss volym av människor och kunskap för att kunna göra det. Vi har hela tiden jobbat mot att bli en fullservicebyrå, men det är väl först nu när vi är 70 personer som vi verkligen kan säga att vi är det” berättar Martin.

Utifrån och in-perspektiv

Morris Law har alltid försökt arbeta från ett utifrån och in-perspektiv, något som Martin ser som en nödvändighet om man ska bli framgångsrik i branschen.

”Vi finns inte till för oss själva utan vi finns till för kunderna. Därför investerar vi mycket tid i våra kunder för att förstå dem och deras verksamhet” säger Martin.

Det är alltså kunden som är i centrum på Morris, vilket inte alltid verkar varit självklart i advokatbyråbranschen. Detta har gjort att kunderna rekommenderar byrån till andra företag, vilket har varit en stor del av Morris framgång.

 

Morris Law, Bornstein Lyckefors Arkitekter

Viktigt att behålla glädjen

När ett bolag startas, oavsett i vilken bransch, är det ofta med en stark ambition. Man skapar något positivt och finner glädje i det man åstadkommer. Men ju mer verksamheten växer, desto mer ökar kraven.

”Man måste skapa en lös struktur i början av resan, annars dödar man kreativiteten och glädjen. Det handlar om att hitta en balans mellan kreativitet och entreprenörskap, men samtidigt jobba fram en struktur” säger Martin.

Han fortsätter även berätta om sorgen som kan uppstå i företaget under tillväxtfasen.

”Människor är sedan skoltiden vana vid grupper på 25-30 personer. När företaget växer och man tar in fler än så är det svårt att behålla det småskaliga i allt. Man har exempelvis inte längre koll på allas familjesituation och det funkar inte att äta tårta varje gång någon fyller år. Det blir en sorts sorg i företaget och bland medarbetarna. Det är viktigt att man som ledare inser detta och att man försöker få medarbetarna att behålla glädjen ändå, på andra sätt.” säger Martin.

Saktat ner tempot

Morris Law är en av de advokatbyråer som växt snabbast i Sverige. På grund av Corona har tempot mattats av något, även om de fortfarande växer.

” Vi är inne i en fas där vi får andas lite. Det är viktigt att göra det ibland. Få en möjlighet att lyfta blicken inför nästa steg.” berättar Martin.

Jobbar med personliga varumärken

När det kommer till marknadsföring fick man till en början många kunder genom den traditionella mun till mun-metoden, ett verktyg som fortfarande är kraftfullt i branschen. Men för att hitta en bra balansgång har man på senare tid satsat en hel del på närvaron i sociala medier.

Eftersom de jobbar i en konservativ bransch är det lättare att sticka ut och synas.

”Vi annonserar och marknadsför oss främst via LinkedIn och Instagram. Dels jobbar vi med Morris varumärke men vi lägger också stor vikt vid våra medarbetares personliga varumärken”. berättar Martin.

Om Cecilia Silverwood

Den inspirerande republikanen. Älskar att inspirera människor till att leva sitt bästa liv. Under de senaste åren har hon via sitt eget författar-community inspirerat tusentals människor till att ta tag i sina skrivdrömmar. Efter många år inom sälj och kundservice skolar hon nu om till marknadsförare där hon genom sina texter vill inspirera människor till att hitta rätt tjänster och produkter.

Cecilia läser just nu till webbkommunikatör på Medieinstitutet i Göteborg och tar examen april 2021.

Andra artiklar

Intervju med tillväxtbolaget Cellink

4 utmaningar på sociala medier – så hanterar du dem

7 problem när du anlitar en digital marknadsförings­byrå

Gå till vår kunskapsbank