Tillväxtintervju: Period Packs resa från UF till internationellt bolag

Cecilia Silverwood

| 5 minuter

| Analys av tillväxtbolag

| Uppdaterad 2021-08-16

Detta är den sjunde delen i en artikelserie om företag som gjort en bra tillväxtresa. Vi intervjuar VD:ar och marknadschefer på tillväxtbolag för att ta reda på hur deras resa gått till.

Den här gången bytte vi tillväxtbolag mot startup eftersom vi var väldigt nyfikna på Period Pack och fick chansen att intervjua deras VD Amanda Mattsson. Period Pack har gjort en intressant resa sedan de startade igång 2020 och vi ville veta hur det hela gått till.

Idén är egentligen lika enkel som den är briljant.

Period Pack säljer behållare för mensskydd. Behållaren förses med tamponger i två olika storlekar som kvinnor kan ta gratis vid behov. Den har en mekanisk låsning som gör att det är en tidsfördröjning mellan varje gång en tampong kan hämtas, något som förhindrar att en person kan plocka på sig. Behållaren säljs på abonnemang och fylls på regelbundet med nya tamponger.

Idén med produkten är att företag och skolor ska kunna erbjuda kvinnor gratis mensskydd.

”När jag pratar om Period Pack får jag ofta höra att den jag pratar med har haft precis samma tanke. Men ingen har faktiskt startat något som vi gjorde. Vi var först ut vilket ger oss många fördelar” berättar Amanda.

Från UF till internationellt bolag på bara två år

Det var när Amanda och medgrundaren Lova Svensson fick uppgiften att starta ett UF-företag som idén uppkom.

”En dag satt jag i klassrummet och tänkte på vad man gör om man får mens mitt under en hockeymatch. Går man ut och köper mensskydd då? Det kändes fel och det var då idén slog mig.”

Idén växte och Amanda såg direkt att detta var ett företag med stor potential som kunde växa utanför Sveriges gränser.

”Mina lärare sa att det var något vi kanske kunde sälja till restauranger i närheten. Men jag visste att det kunde bli mycket större än så” säger Amanda.

Redan nu har Period Pack behållare uppsatta på 800 toaletter med kunder såsom PEAB, yrkesgymnasiet, Ahlsell, padelhallar med mera. Deras produkter finns i Sverige, Finland och Dubai.

På bara ett år har de gått från två grundare till nio anställda med en beräknad omsättning på 4,5 miljoner år 2021.

Vill skapa förändring

Varje dag har över 800 miljoner kvinnor mens. Ändå är ämnet tabubelagt.

”Vi är två unga tjejer som vill skapa förändring och bryta tabun kring mens. Det är en av anledningarna att det går bra för oss. Vi gör något bra som kommer hjälpa många kvinnor på riktigt” säger Amanda.

Det är inte bara genom produkten de vill skapa förändring och jämställdhet. De jobbar också för ett bättre företagsklimat för unga kvinnor.

”På möten har det hänt att jag fått kommentarer om mitt utseende, min kropp och vad jag äter. När det händer tackar vi alltid för oss. Det spelar ingen roll att vi förlorar en kund. Vi måste sätta ner foten och visa andra unga kvinnor att sådana kommentarer inte är okej” säger Amanda.

Kommer bli standard i Sverige

Just nu har Period Pack nio anställda, men Amanda ser en ljus framtid där de snart kommer behöva anställa mer personal.

”Vi startade under pandemin och har redan fått många kunder. Nu när fler börjar gå tillbaka till arbetet kommer efterfrågan troligtvis öka.”

Amanda tror att deras produkt kommer bli standard i Sverige. Att ha mens är lika naturligt som att skita och att erbjuda mensskydd borde därför vara lika självklart som toalettpapper.

”Om man erbjuder sin personal toalettpapper och tvål så ska man också erbjuda mensskydd. Att det inte redan är standard är konstigt, men jag tror att många fler kommer få upp ögonen för det nu.”

Om det blir som Amanda förutspår och Period Pack blir standard i Sverige, så har de inte bara tagit sig långt i sitt företagande. De har tagit ett steg mot ett mer jämställt samhälle.

Tänk stort, jobba hårt och ta snabba beslut

Amandas tips för den som vill växa är att ta snabba beslut.

”Om du vill starta ett företag, sätt igång, prata med kunder direkt. Många stannar vid en idé men en idé betyder ingenting om du inte omvandlar den till handling.”

Det är också viktigt att tänka stort och att verkligen tro på sin idé. Amanda och Lova trodde starkt på Period Pack, även om ingen annan gjorde det i början.

”Vi har uppoffrat våra privatliv för Period Pack. Jag jobbar 12-14 timmar varje dag. Sen går jag hem och sover och sen börjar det om igen nästa dag.”

Amanda berättar att de har sprungit fort hela tiden och ibland har det varit väldigt tufft. Men genom hårt arbete har de lyckats ta stora marknadsandelar på kort tid, något som kommer vara en fördel när konkurrenterna väl dyker upp.

Om Cecilia Silverwood

Den inspirerande republikanen. Älskar att inspirera människor till att leva sitt bästa liv. Under de senaste åren har hon via sitt eget författar-community inspirerat tusentals människor till att ta tag i sina skrivdrömmar. Efter många år inom sälj och kundservice skolar hon nu om till marknadsförare där hon genom sina texter vill inspirera människor till att hitta rätt tjänster och produkter.

Cecilia har en examen från Medieinstitutet i Göteborg inom webbkommunikation.

Andra artiklar

5 bästa digitala marknadsförings­byråerna i Sverige

4 utmaningar på sociala medier – så hanterar du dem

7 problem när du anlitar en digital marknadsförings­byrå

Gå till vår kunskapsbank