Vad är en 404-sida och hur hanterar jag den på bästa sätt?

Ramtin Ohadi

| 9 minuter

| Guider webb

| Uppdaterad 2020-08-31

Från Googles sökresultat har du säkert landat på en sida där det står “404 – sidan kan inte hittas”, när du egentligen hade hoppats på att få information från den sidan. Här lär du dig hur du ska hantera 404-sidor på bästa sätt.

Vem lämpar sig inlägget för?

Främst för dig som jobbar med innehållet eller administrationen av din webbplats eller e-handel.

Efter inlägget kommer du att ha lärt dig hur du korrekt omstrukturerar din webbplats, ex. genom att flytta information mellan sidor eller ta bort inaktuella sidor, inlägg och produkter utan att skada sökmotoroptimeringen eller användarupplevelsen.

Inlägget lämpar sig också för dig som vill få bättre förståelse för 404-sidor, kanske inför att du ska bygga om din webbplats.

Guidens innehåll


Vad är en 404 och hur påverkar den dig?

Enkelt summerat är 404 ett felmeddelande som visar att “innehållet inte kan hittas” på en sida. Det behöver per automatik inte innebära något dåligt, men det finns olika fall att utgå ifrån.

404-sidor uppstår främst vid:

  • Ombyggnation av webbplatsen utan att ta hänsyn till existerande innehåll.
  • Omstrukturering av sidor och länkar på webbplatsen
  • Borttagning av existerande sidor, produkter och innehåll

Vi kikar på tre vanliga fall där en 404 uppstår.


1. Skriver fel URL i webbläsaren

Exempelvis om du skriver in republiken.se/caze/ istället för /case/ i webbläsaren.

I vårt fall har vi ingen sådan sida eller något innehåll på den länken och har aldrig haft det. Därför visas en 404-sida samtidigt som servern (förklarat för den inbitne) skickar en 404 kod till besökarens webbläsare och sökmotorerna.

Det är alltså en korrekt visning av 404 vilket indikerar för Google, Bing m.fl. att inte indexera den sidan i sin kartläggning.

Effekt: Låg

Av rimliga skäl så skadar inte detta din sökmotoroptimering och bör inte heller påverka användarupplevelsen då “felet“ ligger hos besökaren.

Men skulle du märka att vissa sidor ofta skrivs in fel så bör man fundera på om man ska peka om* den felstavade sidan till den korrekta för att ta tillvara på den trafiken.

*Peka om innebär att alla som kommer in till en länk dirigeras vidare till en annan. Ex. om många skriver in reppubliken.se så kan vi leda dem vidare till republiken.se automatiskt. Exakt hur du gör går jag igenom längre ner.


2. Tar bort eller flyttar innehåll utan att peka om

Bland våra kunder ser vi att det är väldigt vanligt att man tar bort inaktuella sidor, blogginlägg eller produktsidor från sin webbplats eller e-handel. Problemet är att sidorna indexeras av Google även efter att du har tagit bort innehållet.

Det innebär att någon kan googla på innehåll som du en gång har haft på din site, få upp din borttagna sida bland Googles sökresultat och klicka sig in på den för att mötas av en frustrerande 404-sida.

Effekt: Medium/Hög

Ur ett SEO-perspektiv kan det vara så att den sidan som du tagit bort, eller flyttat runt på din webbplats, rankade högt på Google och genererade trafik.

Utan att dirigera om besökarna till en annan likvärdig sida så kommer man att mötas av en 404-sida istället för det riktiga innehållet.

Det kan ge konsekvenser för din business när du går miste om trafik och potentiella kunder, speciellt om det är en produktsida för en e-handel.

Dessutom, när en besökare lämnar direkt, ex. pga. 404-sidorna, utan att klicka sig vidare så ökar din bounce rate. Det har i vissa fall visat sig påverka sökmotoroptimeringen negativt.


3. Skapar sidor och kategorier med begränsat innehåll

Säg att du skapar en sida eller produktkategori med väldigt begränsad information eller ingen alls.

Sidan kommer att indexeras/hittas av Google, men i onödan då innehållet är obefintligt för den som söker. Man kan säga att man “slösar” på Googles resurser som letar efter information på en sida som är irrelevant.

Vilket så klart går helt emot Googles syfte.

Google klassar detta med vad som kallas en “Soft 404” vilket (för den inbitne) inträffar då servern skickar en 200 OK från servern trots att det bör vara en 404.

Effekt: Hög

Låt dig inte luras av namnet – en Soft 404 är i Googles värld värre än en “vanlig” 404.

Om en vanlig 404-sida, utan innehåll, säger åt sökmotorerna att inte indexera sidan, så säger en Soft 404 att indexera sidan trots att det inte finns något innehåll på den.

Varje webbplats som Google söker igenom, a.k.a. crawlar (en) och indexerar/kartlägger, har en så kallad Crawl Budget. Din budget i det här fallet är tiden samt antalet sidor på din webbplats som Google väljer att indexera innan den går vidare till nästa webbplats.

Om mycket av din crawl budget går till att Google söker igenom irrelevanta sidor utan innehålll, riskerar det vettiga innehållet på din webbplats att inte indexeras. Detta har större effekt för större siter.


Hur hittar du de brutna 404-sidorna?

De brutna sidorna behöver nödvändigtvis inte finnas någonstans i din meny eller via en tydlig länk som leder dit.

Vi har sett fall där borttagna blogginlägg och sidor sedan ett par år tillbaka fortfarande indexeras och visas i Googles sökresultat idag.

Vi och många andra använder oss av Googles egna verktyg Google Search Console. Om din byrå har satt upp verktyget så kan du be om att få tillgång. Du loggar in via https://search.google.com/search-console/

 

Ovanstående är den första vyn du ser efter att ha loggat in. Klicka på “Coverage” i vänstra menypanelen för att få upp nedanstående rapport.

Om du har några 404-sidor så kommer en error att synas på en rad likt exemplet ovan. Klicka på fältet med felmeddelandet.

Här får du upp en lista på alla 404-sidor. Kopiera och klistra in länken i en ny flik för att dubbelkolla så att den verkligen är bruten. Om ja, fortsätt läs.


Hur hanterar du 404-sidorna?

Två olika scenarion med varsin lösning.

1. Om innehållet har bytt plats

Om du ex. har byggt om din webbplats så kanske du har flyttat på en del innehåll och även i URL-strukturen. Om du har flyttat innehåll från en sida till en annan så lämpar det sig att peka om den gamla länken till den nya. Alltså att man automatiskt leds vidare till den nya länken om man besöker den gamla.

Detta kan du enkelt göra själv med en s.k. “redirect” av koden 301 som indikerar för Google att innehållet permanent har bytt plats.

Exempel:

Från: www.hemsidan.se/tjanster/testtjanst/

Till: www.hemsidan.se/vad-vi-gor/testtjanst/

Vid en redirect så behåller du stora delar av din SEO-kraft för den specifika sidan jämfört med den brutna 404-sidan som uppstår. Gör detta omgående efter att flyttat innehållet till en ny sida.

Att peka om är extra viktigt om du har betydelsefulla inlänkar från andra webbplatser in till en specifik sida. Då den inlänken genererar både trafik och SEO-kraft, så vill du inte att man möts av en bruten sida som förstör detta.

Så här gör du konkret: i många vanliga CMS-verktyg finns redirect-funktionaliteten antingen direkt i systemet eller via plugins. Nedanstående är ett exempel på hur man gör en redirect i WordPress via pluginet “Redirection”.

URL-källan är alltså länken med sidan som inte längre existerar. Mål-URL är länken där den nya sidan och innehållet numera finns. Med andra ord; var fanns innehållet och vart har det flyttats? Du får upp dessa inställningar genom att klicka på ikonen med kugghjulet.


2. Om innehållet har tagits bort permanent

Om innehållet tagits bort permanent från en sida får du försöka hitta en så likvärdig sida som möjligt att peka om den till enligt metoden ovan. Med likvärdig menas att innehållet på den nya sidan är lik den tidigare sidan.

Om det inte finns en likvärdig sida så bör du se om det finns en logisk kategorisida som kan lämpa sig att peka om sidan till.

Om inte det heller finns så kan det vara lockande att ange startsidan som Mål-URL. Gör inte det. Google klassar detta som en Soft 404.

Det du bör göra istället är att antingen låta det vara en 404 (Google tar bort sidan till slut) eller använda dig av en 410-kod som snabbare säger åt sökmotorerna att innehållet är permanent borttaget och kommer aldrig tillbaka.

Din URL-källa är den länk som inte längre finns och vars innehåll är permanent borttaget. Klicka på ”Lägg till omdirigering”. Svårare än så är det inte.

Google kommer snabbare förstå att innehållet inte finns och ta bort sidan från sökresultatet.


Vad kan en 404-sida innehålla?

En 404-sida ska hjälpa besökaren att hitta rätt trots att de har landat på en sida vars innehåll inte längre finns där.

Försök inkludera följande:

– Inkludera siffran 404 (vedertaget hos många vad det är)

– Förklara att sidan och innehållet inte finns

– Länka till relevanta sidor som finns på din webbplats, inkl. startsidan

– Sökfunktion så att de har möjlighet att ta sig vidare på annat sätt.

Många väljer att ta ut svängarna när de gör en 404-sida. Det finns till och med en internationell prisutdelning för bästa 404-sida. Här ser du några exempel på hur andra har gjort.

 

 

 

Om Ramtin Ohadi

Den mångsidige republikanen. Lever efter devisen att ”generalisten alltid segrar” och ser till att suga åt sig all kunskap för att få ett helhetsperspektiv. Utbildat på Medieinstitutet inom SEO, kommunikation och film samt drivit en design- och webbyrå i 6 år. Föredrar lika delar strategi och utförande.

Ramtin har en ekonomikandidat från Handelshögskolan i Göteborg med inriktning mot varumärkesstrategi och marknadskommunikation.

Andra artiklar

4 utmaningar på sociala medier – så hanterar du dem

7 problem när du anlitar en digital marknadsförings­byrå

Facebook vs. LinkedIn: Bästa kanalen för din B2B-marknadsföring?

Gå till vår kunskapsbank