Tillväxtintervju: Aros Kapital – Allt annat än en vanlig bank

Cecilia Silverwood

| 4 minuter

| Analys av tillväxtbolag

| Uppdaterad 2021-08-20

Det här är femte delen i en artikelserie om företag som gjort en bra tillväxtresa. Vi intervjuar Vd:ar och marknadschefer på tillväxtbolag för att ta reda på hur deras resa gått till.

Läs vidare för att ta del av Daniel Güners tips för en bra tillväxtresa.

Entreprenörer – Inte direktörer

Aros Kapital är en bank som specialiserar sig på företagsfinansiering för små och medelstora företag.

Även om göteborgsbaserade Aros Kapital gör samma saker som andra banker, ser de inte sig själva som en traditionell bank. De ser sig själva som entreprenörer som tror på innovation i stället för tradition.

På bara fem år har de ökat sin omsättning från 0 till 351 miljoner kronor med en vinst på 99,8 miljoner.

Vi på Republiken har pratat med deras VD Daniel Güner för att ta reda på hemligheten bakom framgången.

Hitta lösningar till kunden

“Vi ser möjligheter där andra ser hinder. Vårt största fokus är affärer och att hitta lösningar till kunderna”, säger Daniel.

Om problem eller utmaningar uppstår är Daniel alltid snabb på bollen och samlar ihop ett team som löser problemet så snabbt och smidigt som möjligt.

Att hitta lösningar till kunden där andra backar, gör också att kunderna rekommenderar Aros Kapital vidare.

Och därmed kan de fortsätta växa snabbare.

Engagerad personal

På Aros Kapital fortsätter de hela tiden att utvecklas. Både när det kommer till nya erbjudanden, men också att de positionerar sig på nya marknader.

“Just nu växer vi mycket i England och fortsätter få in intressanta samarbeten. I Norden finns det fortfarade mycket kvar att göra. Nya affärsmöjligheter skapas hela tiden tack vare att vår engagerade personal hela tiden kommer på nya idéer” säger Daniel.

Enligt Daniel är det viktigt att skapa förutsättningar för att bli bäst i Europa. Då kan man rekrytera målmedvetna personer som lockas av att gå långt i sin karriär.

“Det är också viktigt att ha roligt på jobbet. Har man roligt så jobbar man också hårdare.”

Utmaningar hos tillväxtbolag

En utmaning Daniel ofta ser hos tillväxtbolag är att de inte har en tillräckligt vass produkt eller tjänst.

“Det är viktigt att identifiera tidigt om du kan omsätta 100 miljoner på din tjänst. Kan du inte det så skit i att starta bolaget”, säger Daniel.

Vidare förklarar han att om organisationen är tillräckligt skalbar för att öka till 100 miljoner i omsättning, har man en bra grund för att skapa förutsättningar där man kan bredda sitt erbjudande.

En bra VD är en sann visionär

En bra VD behöver ha en skön och lättsam personlighet, samtidigt som hen ska vara rak och snabb.

“Det är viktigt att vara en sann visionär med trovärdighet och en etisk kompass. Då kommer man långt” säger Daniel.

Han säger också att det är av stor vikt att identifiera personer som kan saker du inte själv kan och hålla dem nära vid sin sida. Det är när man kompletterar varandra och olika personer möts som man kommer på nya lösningar och idéer.

Sponsrar fotbollsklubbar

Att göra något bra för samhället är viktigt. Därför sponsrar Aros Kapital olika fotbollsklubbar och andra saker de tror på.

“Vi sponsrar sådant som vi själva tycker om. Det är win-win eftersom vi då kan stötta samhället samtidigt som vi bygger vårt varumärke”

Om Cecilia Silverwood

Den inspirerande republikanen. Älskar att inspirera människor till att leva sitt bästa liv. Under de senaste åren har hon via sitt eget författar-community inspirerat tusentals människor till att ta tag i sina skrivdrömmar. Efter många år inom sälj och kundservice skolar hon nu om till marknadsförare där hon genom sina texter vill inspirera människor till att hitta rätt tjänster och produkter.

Cecilia har en examen från Medieinstitutet i Göteborg inom webbkommunikation.

Andra artiklar

5 bästa digitala marknadsförings­byråerna i Sverige

4 utmaningar på sociala medier – så hanterar du dem

7 problem när du anlitar en digital marknadsförings­byrå

Gå till vår kunskapsbank