Sökordsanalys – en nybörjarguide med bevisade resultat

Olof MattsonOlof Mattson

| 13 minuter

| Guider marknadsföring

| Uppdaterad 2020-08-05

Att hitta rätt sökord och ämne att skriva om på sin blogg eller webbsida är svårt.

Det kan krävas mycket analys och ibland dyra verktyg för att hitta ämnen som har rätt sökvolymer och konkurrens.

Men det finns ett sätt att göra det här som är relativt enkelt och fungerar väldigt bra även för nybörjare.

Sökordsanalys som gett 6000 besökare/mån

Genom att göra analys av nyckelord på det här sättet har jag växt mitt sidoprojekt, mrgt.se, till 6000 organiska besökare i månaden. Det är dessutom trafik som genererar en kontinuerlig intäkt.

Mrgt.se är en blogg om Gin & Tonic som jag startade 2015.

Jag kommer visa steg för steg hur du kan göra en enkel men bra sökordsanalys. För att göra guiden så tillgänglig som möjligt så bygger den bara på användandet av gratisverktyg.

Grunden till den här analysen använder vi på Republiken för många av våra kunder. Då har vi dock möjlighet att göra den mer avancerad och djup tack vare verktyg som SEMrush och Ahrefs.

Till vem riktar sig guiden?

Dig som är ny inför SEO och söker en enkel men bra väg att hitta sökord och ämnen till din webbsida.

Vad är ett sökord?

Sökord, keyword, eller nyckelord. Kärt barn har många namn. Sökord är ord eller fraser du vill ranka på. När jag skriver ranka menar jag att synas högt upp i träfflistan på Google eller andra sökmotorer.

Varför är det viktigt hitta rätt sökord?

För att attrahera besökare till din webbsida behöver du veta vad de letar efter. Genom sökordsanalys får du veta vilka ämnen som är värda att skriva om och om du har någon chans mot konkurrenter som skriver om samma ämne.

Så hittar du rätt sökord –  guide i 6 steg

1. Brainstorma fram breda ämnen

Då är det dags att börja. Första steget är att brainstorma fram breda ämnen som kommer att  bli mer detaljerade längs vägen. Gör en lista på övergripande ämnen som dina kunder undrar över och vill veta mer om.

Kom ihåg att det bör vara ämnen som dina kunder faktiskt undrar över och behöver hjälp med, inte bara sådant som du vill sälja. Då kommer dina artiklar skapa mer förtroende och du kommer i slutändan få fler kunder.

Här är några ämnen jag brainstormat fram:

  • Gin
  • Tonic
  • Destillering
  • Drinkar
  • Drinkglas
  • Barutrustning
  • Ginprovning
  • Is

När du har några övergripande ämnen gäller det att tratta ner dem ytterligare. Förslagsvis undersöker du flera ord med hjälp av processen jag ska visa dig. Men för enkelhetens skull väljer jag den här gången bara ett ämne. I det här fallet, “gin” (skräll).

2. Ta fram vanliga sökfrågor från Answer The Public

Brainstormingen har gett oss övergripande termer att skriva om.

För att tratta ner ordet “gin” rekommenderar jag att du i nästa steg testar Answer The Public.

Det är ett verktyg som tar fram riktiga frågor och fraser baserat på sökningar i sökmotorer.

I det här fallet skriver jag in “gin”. Frågorna som kommer ut är allt från vilka kryddor som finns i gin till varför man har gurka i gin och tonic?

Answer The Public är ett superbra verktyg att börja med, speciellt om du vill ranka på långa sökord även kallat longtail-sökord. Som du ser är det mest långa fraser du får fram genom det här verktyget.

Vad menas med longtail-sökord?

Det är långa fraser som generellt har låg sökvolym och låg konkurrens. Till exempel “vem uppfann gin och tonic”. Det är rimligtvis ganska få personer som söker på det jämfört med en bredare term som “gin” eller “gin och tonic”.

Men om du rankar på många långa och nischade fraser kommer du sakta men säkert kunna driva in mer trafik. Faktum är att cirka 80 procent av de sökningar som görs online är på långa fraser.

Är du precis i startgroparna i ditt SEO-arbete? Då fungerar det i många fall att stoppa här och direkt börja skriva baserat på de långa sökfraser som Answer The Public ger dig.

Det är dock inte min rekommendation eftersom din research blir ganska platt. Fortsätt läs artikeln så kommer du att förstå varför.

Hur som helst, ett tips är att exportera frågorna från Answer The Public som en CSV-fil, de kan du använda i nästa steg av den här guiden.

3. Undersök hur många som söker på ditt ämne

Nu har jag många idéer runt ämnet “gin”.

Men jag vill inte börja med första bästa idé utan att först undersöka hur många som faktiskt söker på ord och fraser relaterade till gin.

För att ta reda på hur många som söker på “gin” (och dessutom få mer inspiration på nyckelord och fraser) använder jag Google Keyword Planner.

Undersök sökvolym med Google Keyword Planner

Google Keyword Planner eller sökordsplaneraren visar förslag på sökord, sökvolymer och vad det kostar att annonsera mot sökordet samt massor av annan nyttig data.

Det här verktyget är bra eftersom det kommer direkt från Google vilket är den sökmotor du nästan alltid vill synas på.

Det man ska komma ihåg är att sökordsplaneraren är byggd för att annonsera på sökord, inte för att undersöka organisk trafik och jobba med SEO. Men oavsett kommer verktyget ge dig en bra indikation på vilka sökord som är värda att välja.

  1. Gå in i verktyget.2
  2. Välj “upptäck nya sökord”

  1. Skriv in sökordet du vill undersöka.

Som du ser nedan får jag ut relativt detaljerade sökord utifrån termen “gin” och trattar på så sätt ner ämnet.

I det här läget kan du även testa sökvolymen på fraserna du fick från Answer The Public. Öppna bara CSV-filen och kopiera manuellt in varje fras i Keyword Planner. Det kan ta lite tid, men på så sätt kan du enkelt prioritera fraserna utifrån sökvolym.

Normalt sett är det ett väldigt bra sätt att jobba tycker jag, men eftersom jag besvarat relativt många av frågorna från Answer The Public så är jag nyfiken på vilka förslag Google Keyword Planner kan ta fram den här gången.

Jag väljer att klicka på “Avg. monthly searches” så att sökorden sorteras på de med högst sökvolym.

En fras som gör mig nyfiken är “rosa gin”.

Rosa gin har jag inte skrivit speciellt mycket om på bloggen. Det är i dagsläget ingen fras jag rankar på.

Jag ser även att frasen har cirka 1000 sökningar i månaden och att konkurrensen om att annonsera på sökordet är mellanhög. Återigen, kom ihåg att det här är estimat för dig som annonserar på sökordet, men det ger ändå en god indikation om organiska sök.

Vad betyder allt det här för mig då?

Jo, det är relativt många som söker på ordet. Konkurrensen att annonsera är mellanhög, då är det kanske inte så svårt att ranka organiskt. Den här hypotesen testar jag längre fram i researchen.

4. Ta reda på sökordets affärsvärde

Att anskaffa massor av trafik har ju faktiskt inget större värde om det inte är trafik som kan konverteras. I mitt fall driver jag en blogg, så trafik är mitt levebröd.

Men du som kanske säljer stolar eller konsulttjänster, hur vet du om sökordet har ett affärsvärde?

Det gör du enklast utifrån att ställa två frågor:

Vad kostar det att annonsera mot sökordet?

I det här fallet estimerar Google att det kostar 5,92 kr-11,76 kr som du ser i bilden från Google Keyword Planner. Inte jättehögt men ger en indikation om att sökordet och trafiken från sökordet har ett värde.

Är det ett sökord eller en fras som passar ditt företag och det du säljer?

Skulle jag sålt en rosa gin hade det varit helt rätt att ranka på den här frasen eftersom det hade kunnat ge mig försäljning (om jag vore Systembolaget ;).

Hade jag däremot sålt vin hade det kanske inte varit lika relevant. Troligtvis hade jag fått in en del dryckesintresserade besökare, men kanske inte lika mycket försäljning av gin. Däremot kanske besökarna hade köpt vinöppnare i min webbshop?  Hur man vill göra här är alltid en avvägning som får göras vid varje enskilt fall.

Med allt det sagt. Jag bestämmer mig för att gå vidare med “rosa gin”.

Fick du inte upp några sökordsförslag?

Det kan hända att du inte får särskilt många förslag på ditt sökord i Google Keyword Planner.

Det kan vara Googles sätt att säga “ditt sökord är väldigt definierat, vi har inga förslag på relaterade ord att annonsera på”.

Skriver jag till exempel in “sökord”. Får jag inga förslag på ytterligare fraser.

Men om jag tar fram verktyget Ubersuggest, skriver in “sökord” och klickar på fliken “Keyword ideas” så får jag en del andra förslag. Det kan vara en väg att gå om Keyword planner inte hjälper dig.

5. Vad kan jag skriva om relaterat till sökordet?

Nu har vi fått reda på att “rosa gin” är ett bra ämne för mig att skriva om.

Spontant skulle jag skriva en artikel om vad rosa giner är. Alternativt skriva om Gin & Tonic-recept på rosa gin. Det är ju vad som passar min blogg.

Men jag vill ha några relevanta tips och se vad andra skrivit om.

Jag kollar vad Ubersuggest säger i fliken “Content ideas”.
Där ser jag flera populära artiklar på ämnet. De flesta verkar handla om rosa giner som har släppts.

Tittar jag även på “Keyword Overview” ser jag vilka sidor som toppar i sökresultaten. Granskar jag dem lite extra så ser jag att de flesta handlar om nysläppta rosa giner, drinkar på rosa giner (inte Gin & Tonic) och artiklar om vad rosa gin är.

En bra grej här är att tänka vad jag kan skriva som inte skrivits om ännu, som ändå är intressant. Jag ser till exempel inget stort test mellan rosa giner. Jag ser heller inga riktigt bra GT-recept på rosa gin.

Även om det finns en del konkurrenter på ämnet så ser jag definitivt öppningar. Jag tror att det kommer att bli ett GT-recept samt ett större test av flera olika rosa giner.

6. Hur svårt är det att ranka på sökordet?

Sökordet “rosa gin” intresserar mig. Men det finns som sagt flera andra som har skrivit artiklar på ämnet, det såg jag i Ubersuggest.

Är det möjligt för mrgt.se att ranka på “rosa gin”?

Det är verkligen inte självklart om konkurrenterna är etablerade webbsidor. Det här steget kan bli den tråkiga biten för mig efter all research. Därför är den superviktig att undersöka.

Mrgt.se har kanske inte “musklerna” att ranka på “rosa gin”. Det beror på en mängd faktorer. Bland annat hur väletablerad min sajt är och hur många andra som länkar till den.

Så vad betyder det här för dig?

Som jag tidigare beskrivit. Om du har en relativt nystartad webbsida är long tail-sökord en bra start eftersom konkurrensen är låg. Dessutom kan specifika sökfraser ha ett stort affärsvärde.

Exempelvis “vad kostar ett par röda byxor?” kan vara mer intressant än “röda byxor”. I den första frasen är besökaren verkligen ute efter att köpa. I den andra kanske personen bara söker information.

Med andra ord, det behöver inte vara dåligt att ranka på specifika sökfraser.

En stor del av trafiken på mrgt.se är uppbyggd genom longtail. Sajten är inte lika stor eller har samma auktoritet som exempelvis systembolaget.se. Därför är det svårt för mig att konkurrera om sökordet “gin”.

Istället rankar jag på fraser som exempelvis “hur gör man hemgjord gin?”. Med tillräckligt många sådan fraser i bloggen ökar trafiken.

Hur som helst, nu ska vi undersöka hur konkurrensen ser ut. Min blogg har ju ändå funnits i över fem år och har ganska mycket trafik och många länkar på ämnet, så jag borde kunna ranka på ett mellansvårt nyckelord.

Låt oss ta en titt. En enkel googling visar vilka som toppar listan (den här listan kan du även få fram från Ubersuggest “Keyword Overview”).

Inte omöjligt, men inte enkelt. Flera stora tidningar kommer i toppresultaten. Hur vet jag om de är starkare än mrgt.se?

Här rekommenderar jag att du testar Can I Rank.

Varför är det verktyget så bra? Jo, det visar vilka möjligheter din webbsida har att ranka på sökordet mot toppkonkurrenterna.

Så här använder du Can I Rank:

  1. Fyll din domän (mrgt.se), nyckelordet (rosa gin) och de första träffarna i sökresultatet.
  2. Can I Rank analyserar någon minut. Klicka på “grow my content” Sedan får du en indikation på vilka möjligheter du har.

Enligt Can I rank finns det 82 % chans för mrgt.se att ranka på “rosa gin” mot nuvarande konkurrens.

Vad innebär det för mig?
Jo, jag har goda förutsättningar att ranka på “rosa gin” baserat på de faktorer som Can I Rank har kikat på.

Så nu är det bara dags för mig att börja skriva.

Sammmanfattningsvis:

Jag har hittat ett sökord jag inte rankar på sedan tidigare, det finns många som söker på det, det finns ett visst kommersiellt värde i det och min webbsida har en chans mot konkurrenterna.

Nu ska det testas rosa giner och skrivas GT-recept!

Så hur skriver man bra artiklar för de ämnena? Läs den här artikeln från oss om hur man skriver blogginlägg som rankar högt på Google.

Lycka till!

Olof Mattson

Om Olof Mattson

Den kreative republikanen. Lång erfarenhet som senior pr-konsult för miljardbolag inom bland annat retail och medtech. Tog steget mot digital marknadsföring och har därefter jobbat med att skapa tillväxt åt allt från industribolag till techbolag. Lever som han lär och har byggt en av Sveriges största YouTube-kanaler samt driver en av Sveriges största dryckesbloggar. Vass med pennan & kreativ.

Olof har en examen i medie- och kommmunikationsvetenskap från Göteborgs Universitet och är även utbildad i management och innovationsvetenskap vid Leeds University.

Andra artiklar

7 problem när du anlitar en digital marknadsförings­byrå

Facebook vs. LinkedIn: Bästa kanalen för din B2B-marknadsföring?

3 steg till en digital marknadsförings­budget för tillväxtbolag

Gå till vår kunskapsbank