Så lyckas du med utbildande marknadsföring

Olof MattsonOlof Mattson

| 6 minuter

| Guider marknadsföring

| Uppdaterad 2020-08-26

Utbildande marknadsföring handlar om att skapa förtroende hos din målgrupp och hjälpa dem ta bättre köpbeslut.

Du slipper kommunicera som en pushig säljare. Istället levererar du massor av värde och skapar ett kontinuerligt flöde av lojala kunder.

Vårt sätt att söka information online har gjort utbildande marknadsföring till en av de starkaste marknadsföringsmetoderna just nu.

Men hur gör man för att lyckas?

1. Vad är utbildande marknadsföring?

Utbildande marknadsföring utgår från beteendet att allt fler vill göra research om en produkt eller tjänst innan de köper den. Tänk själv, hur mycket research gör inte du kring en produkt/tjänst/ämne innan du tar ett köpbeslut? Och vilka köper du av? Jo, de som har störst förtroende och de som är avsändare av kunskap.

Exempel på utbildande marknadsföring

  • Kunskapsbanker – ex. bloggposter om ämnen som intresserar dina kunder (den här till exempel).
  • Webinars – ex. webinars som lär dina kunder, så klart helt gratis.
  • Utbildande videos – ex. istället för bloggposter kan du göra en bank av utbildande videos.
  • Whitepapers/E-böcker – ex. en pdf som går igenom de vanligaste frågorna dina kunder har.

Det finns massor av sätt att utbilda sina kunder. Alla artiklar vi har i vår kunskapsbank är goda exempel på det.

Här kan du läsa några exempel på hur företag använt utbildande marknadsföring.

 

2. Varför använda utbildande marknadsföring?

Utbildande innehåll online är avgörande i köpbeslut

Sälj är beroende av förtroende

Försäljning handlar i grund och botten om förtroende. Med 100 % ärlig och utbildande marknadsföring skapar du förtroende och lojala kunder.

Vi vill inte bli sålda till

Allt färre konsumenter vill få reklam till sig. De vill inte bli sålda till. Vi söker i allt större utsträckning information som hjälper oss till köp. Utbildande marknadsföring handlar inte om att pusha produkter eller tjänster, snarare lösningar. Nära hälften av alla internetanvändare använder en ad-blocker. Det betyder att du måste nå dem på andra sätt än enbart annonsering.

Dina kunder tar reda på informationen innan de kontaktar en säljare

Om du till exempel läser den här guiden, känner dig intresserad av utbildande marknadsföring och kontaktar oss så har du redan kunskap i ämnet. . Vi kommer inte behöva berätta för dig varför du ska jobba med utbildande marknadsföring och du kommer att förstå ungefär vad vi erbjuder. Exempelvis River Spa & Pools har som regel att alla potentiella kunder måste läsa en viss artikel innan ett säljmöte. På så sätt har de ökat hitraten på säljmöten något enormt.

3. Nackdelar utbildande marknadsföring

Utbildande marknadsföring tar tid

Det tar tid att visa resultat med bloggposter eller annat utbildande material.

Det är utmanande

Utbildande marknadsföring kräver djup förståelse för dina kunder. Du måste sätta dig helt i deras skor och förstå deras utmaningar på djupet, för att kunna skapa utbildande marknadsföring som hjälper dem.

4. Så börjar ni med utbildande marknadsföring

Börja enkelt

Det viktigaste är inte att göra rätt, utan att börja. Vad kan ni starta idag?

Börja med att ta hjälp av en byrå som skapar er innehållsstrategi och kan skapa ert innehåll. Vill ni producera innehållet internt så är ett bra tips att få alla i organisationen att dela med sig av blogginlägg. På så sätt skapar ni en intern kultur som handlar om att utbilda era kunder.

Använd er interna kunskap

Du kanske tänker, “men vad har jag att utbilda inom?”. Svaret är massor! Börja med er interna kunskap och expertis.

På Republiken är vår expertis marknadsföring, därför vill vi utbilda våra kunder inom just det. Vi tror att ju mer vi ger, desto mer får vi tillbaka. Dessutom får vi kunniga kunder som vet vad de vill ha och förstår vårt arbete.

Erbjud lösningar, sälj inte din produkt!

Fokusera inte på din produkt eller ditt företag. Tänk istället, vad vill jag som kund ha? Jo, lösningar! Gå så långt som att du tipsar om konkurrenters lösningar. Då gör du det riktigt bra och trovärdigt.

Besvara de fem viktigaste frågorna som alla kunder har

De här fem ämnena är enligt marknadsföringsgurun Marcus Sheridan de absolut viktigaste att besvara om du vill lyckas med utbildande marknadsföring.

1. Hur mycket kostar det?

Det kan kännas jobbigt att berätta om exakta priser. Men kom ihåg, ju mer transparent, desto bättre. Se åtminstone till att berätta något gällande kostnaden för din produkt/tjänst, till exempel en generell kostnadsbild och förklara vad som ingår i priset.

2. Vad är problemen med den produkt/tjänst du säljer?

Alla produkter/tjänster har problem eller nackdelar. Var öppen med dessa från start så kommer kunderna lita på dig. Här kan du även möta eventuella problem och förklara dem.

3. Hur ser en jämförelse ut mellan produkter/tjänster i din bransch?

Människor älskar att jämföra lösningar. Bli en avsändare av sådan information.

4. Vilka företag är bäst i din bransch?

Skriv en topp 10 lista på företag i din bransch. Du kanske inte ens är med på den, men vi vet att det kommer att löna sig ändå. Du är avsändare av trovärdig information vilket resulterar i trafik till sajten samt nya leads.

5. Recensioner

Om du kan skriva ärliga och bra recensioner av olika produkter i din bransch, eller i ditt utbud så kommer du att locka massor av trafik

Vill du ta nästa steg och skriva utbildande bloggposter? Läs vår artikel om hur man skriver blogginlägg som rankar högt på Google.

Lycka till!

Olof Mattson

Om Olof Mattson

Den kreative republikanen. Lång erfarenhet som senior pr-konsult för miljardbolag inom bland annat retail och medtech. Tog steget mot digital marknadsföring och har därefter jobbat med att skapa tillväxt åt allt från industribolag till techbolag. Lever som han lär och har byggt en av Sveriges största YouTube-kanaler samt driver en av Sveriges största dryckesbloggar. Vass med pennan & kreativ.

Olof har en examen i medie- och kommmunikationsvetenskap från Göteborgs Universitet och är även utbildad i management och innovationsvetenskap vid Leeds University.

Andra artiklar

Intervju med tillväxtbolaget Cellink

Intervju med tillväxtbolaget Morris Law

4 utmaningar på sociala medier – så hanterar du dem

Gå till vår kunskapsbank