Facebook vs. LinkedIn: Bästa kanalen för din B2B-marknadsföring?

Olof MattsonOlof Mattson

| 6 minuter

| Guider marknadsföring

| Uppdaterad 2020-08-24

LinkedIn och Facebook är två starka kanaler när vi pratar B2B-marknadsföring, men vilken är bäst?

I den här artikeln benar vi ut för- och nackdelar så att du kan bestämma vilken kanal som är bäst för din B2B-marknadsföring.

Vi fokuserar på annonsering, men även organisk marknadsföring kommer behandlas.

Vi går igenom:

  • Vilken kanal passar bäst för din målgrupp?
  • Vilken kanal ger mest för pengarna?
  • Vilken kanal har bäst annonsmöjligheter?
  • Hur presterar organiska poster på Linkedin och Facebook?
  • Vinnaren är?

Vilken kanal passar bäst för din målgrupp?

Facebook har idag ca 2,4 miljarder användare jämfört med LinkedIns 610 miljoner användare. Facebooks användare är mer aktiva och spenderar mer tid på plattformen.

Är Facebook-annonsering ett självklart alternativ framför LinkedIn-annonsering för din verksamhet?

Så enkelt är det inte.

Facebook tenderar att sitta på data som är mer personlig; exempelvis vad du gillar för tv-serier, om du är intresserad av teknik eller vart du bor. Dessutom kan du annonsera direkt till Instagram via Facebook vilket gör att du kan nå en riktigt stor målgrupp.

LinkedIn å andra sidan vet vad du har för arbete, utbildning och kompetens. Sådan information kan finnas på Facebook också, men sällan i samma utsträckning.

Exempel på hur annons-målgrupper kan se ut på Facebook vs. LinkedIn

Om du exempelvis vill sälja rekryteringstjänster till beslutsfattare inom bygg i Göteborg så kan målgrupperna se lite olika ut.

Facebook

Du kan nå personer som har utbildning i branschen, bor i Göteborg, har en viss ålder och du kan troligtvis se om de har någon form av chefsposition inom byggsektorn. Du kan även rama in dem genom att kika på intressen som du vet att de har.

LinkedIn

Du kan nå personer som är utbildade i branschen, är inom en viss ålder, har en specifik titel eller roll inom branschen. Du kan även pinpointa storlek på företag och till viss utsträckning intressen.

Generellt kan man säga att Facebook har mer privat data och är mer pricksäkert om du vill skapa målgrupper utifrån specifika intressen. Däremot har LinkedIn en del professionell data som Facebook ibland saknar. Det gör att account-based marketing passar bättre för LinkedIn. På LinkedIn kan du även skriva direkt till en VD genom LinkedIn InMail för att erbjuda dina tjänster. På Facebook är sådant mycket svårare och inte lika välkommet.

Vilken kanal som blir bäst ur ett målgruppsperspektiv beror på en rad faktorer.

  • Är målgruppen aktiv på plattformen? Exempelvis är byggchefer troligtvis mer aktiva på Facebook än LinkedIn.
  • Är din typ av tjänst vanlig att annonsera på Linkedin eller Facebook? Kan du se om andra lyckats? Även om byggchefer är mer aktiva på Facebook så är de kanske inte där de genomför affärer.
  • Hur stor är målgruppen på respektive plattform? För vissa yrken kan det till exempel vara svårt att annonsera på LinkedIn då målgruppen helt enkelt är för liten.

Med de frågorna besvarade bör du komma ett steg närmare i valet av rätt sociala kanal för din B2B-marknadsföring.

Vilken kanal ger mest för pengarna?

Kostnaden per klick är mycket lägre på Facebook. I genomsnitt kostar ett klick 5 kr på Facebook jämfört med 50 kr på LinkedIn. Men du är inte intresserad av billiga klick, du är intresserad av högkvalitativa leads.

För att veta vilken kanal som kommer att ge dig flest högkvalitativa leads så krävs det att du testar. Fördelen med Facebook i det fallet är att det är billigare att testa annonsbudskap, olika målgrupper m.m. På LinkedIn krävs det en något större investering.

Testa några kampanjer och gör dem så bra och rättvist du kan för respektive kanal. Utvärdera sedan kampanjerna efter kostnad per uppfyllt mål (kan vara ett ifyllt formulär eller nya följare).

Vilken kanal har bäst annonsmöjligheter?

Generellt har Facebook haft en mer användarvänlig och mer avancerad annonsplattform än LinkedIn.

LinkedIn har nu förbättrat sin annonsplattform och du har i stort sett samma möjligheter att jobba med retargeting, mätning och liknande. Annonsformaten skiljer sig inte speciellt mycket, men LinkedIn erbjuder en möjlighet som vi tycker är speciellt intressant för B2B-marknadsföring; InMail-annonser.

InMail-annonser ger dig möjligheten att skicka personliga meddelanden till specifika målgrupper på LinkedIn. Kostnaden är förhållandevis låg, öppningsfrekvensen är hög och du har stora möjligheter att driva in kvalitativa leads med rätt meddelande.

Med andra ord, annonseringsmöjligheterna är ganska likvärdiga. Men det finns flera spännande funktioner för B2B-leadgenerering som vi upplever är starkare på LinkedIn än på Facebook.

Hur presterar organiska poster på LinkedIn och Facebook?

Här är det inget snack. LinkedIn är klart bättre än Facebook gällande organiska poster från företagets sida. Du får ut mer av ett vanligt organiskt inlägg på LinkedIn än Facebook.
Ska du dessutom nätverka så är LinkedIn bättre eftersom att det är ett professionellt nätverk.

Vinnaren är…

Det är svårt att ge ett definitivt svar. Vi själva jobbar med båda kanalerna för B2B.
Är du ett litet företag som främst vill få varumärkeskännedom bland många människor och du har liten budget? Då kan Facebook vara din kanal.

Har du större budget och vill nå ut med ett specifikt erbjudande som driver leads, då är LinkedIn att föredra.

Oavsett bör du genomföra tester och använda de frågor vi tipsat om i artikeln. Kom dock ihåg, billigast leads är inte alltid bäst leads. Kontrollera kvalitet innan du bestämmer dig!

Om du är nyfiken på LinkedIn men inte testat att annonsera där ännu så kommer här intressanta siffror från Growth Gorilla som borde göra dig mer benägen att jobba med LinkedIn.

  • 61 % av LinkedIn-användarna är seniora och 41 % sitter i beslutsfattande roll.
  • 59 % av B2B-marknadsförare säger att LinkedIn genererar dem leads. Bara 30 % svarar att Facebook gör det samma.
  • LinkedIn-användare är 4 gånger mer benägna att besöka din webbsida än besökare från Facebook.
  • LinkedIn konverterar i regel dina besökare cirka 3 gånger bättre.

Lycka till!

Olof Mattson

Om Olof Mattson

Den kreative republikanen. Lång erfarenhet som senior pr-konsult för miljardbolag inom bland annat retail och medtech. Tog steget mot digital marknadsföring och har därefter jobbat med att skapa tillväxt åt allt från industribolag till techbolag. Lever som han lär och har byggt en av Sveriges största YouTube-kanaler samt driver en av Sveriges största dryckesbloggar. Vass med pennan & kreativ.

Olof har en examen i medie- och kommmunikationsvetenskap från Göteborgs Universitet och är även utbildad i management och innovationsvetenskap vid Leeds University.

Andra artiklar

4 utmaningar på sociala medier – så hanterar du dem

7 problem när du anlitar en digital marknadsförings­byrå

3 steg till en digital marknadsförings­budget för tillväxtbolag

Gå till vår kunskapsbank