7 problem när du anlitar en digital marknadsförings­byrå

Olof MattsonOlof Mattson

| 5 minuter

| Anlita en byrå

| Uppdaterad 2020-08-24

Vilka är de 7 vanligaste problemen när du anlitar en digital marknadsföringsbyrå?

I den här artikeln försöker vi så ärligt som möjligt berätta om de vanligaste problemen som kan uppstå och hur ni kan undvika dem. Listan är baserad på vår erfarenhet som både marknadsförare och beställare.

1. Fel förväntningar

Som kund är det ibland svårt att veta vilka förväntningar du kan ha på din digitala marknadsföringsbyrå. På andra sidan sitter din byrå som kanske utgår från att du redan förstår vilka möjligheter och begränsningar som finns.

Det är relativt vanligt att förväntningarna inte har tydliggjorts.

Fel förväntningar leder till missförstånd och dåligt samarbete. Vårt råd är därför att komma överens om målsättningar och verkligen fråga din byrå vad de anser vara rimliga resultat?

Se till att lägga tid på inledande workshops och grundarbete med byrån. Vi använder bland annat OKR:s för att se till att våra samarbeten har tydliga målsättningar.

Med tydliga mål och rimliga förväntningar har ni satt en bra grund för ett lyckat samarbete.

2. Otydlig kommunikation

Som kund är det ibland svårt att veta vilka förväntningar du kan ha på din digitala marknadsföringsbyrå. På andra sidan sitter din byrå som kanske utgår från att du redan förstår vilka möjligheter och begränsningar som finns.

Det är relativt vanligt att förväntningarna inte har tydliggjorts.

Fel förväntningar leder till missförstånd och dåligt samarbete. Vårt råd är därför att komma överens om målsättningar och verkligen fråga din byrå vad de anser vara rimliga resultat?

Se till att lägga tid på inledande workshops och grundarbete med byrån. Vi använder bland annat OKR:s för att se till att våra samarbeten har tydliga målsättningar.

Med tydliga mål och rimliga förväntningar har ni satt en bra grund för ett lyckat samarbete.

3. Rädsla för att göra fel

Rädslor för att göra fel påverkar ibland relationen mellan byrå och kund. Vissa byråer hamnar ibland i att de vill göra kunden till viljes och levererar då något de inte tror på istället för att kämpa för en bättre idé. Resultatet blir sällan bra.

Det här knyter åter till det grundarbete ni måste göra i början. Sätt gemensamma förväntningar och mål. Uppmuntra experimenterande och lärande så att er byrå vågar leverera det ni behöver, inte det som ni tror att ni behöver.

4. Missade deadlines

En digital marknadsföringsbyrå är precis som vilken verksamhet som helst, ibland går det fel och blir förseningar.

Tyvärr är det inte ovanligt att byrån har gett för optimistiska deadlines. Eller så pressar kunden deadlines för att ha marginal vid förseningar.

Här gäller det att återigen vara tydlig och ha rätt förväntningar.

Håll en tät dialog med din byrå och jobba tillsammans för att nå kvalitet i leveranser inom deadline.

Utvärdera satta deadlines löpande.

5. Hemlighetsmakeri

En del byråer tenderar att inte vilja visa alla resultat. Man är rädd att kunden ska bli besviken över att arbetet inte gått som man önskat eller så har man helt enkelt inte mätt resultaten. Förstå vilka nyckeltal som är relevanta för ert samarbete. Be din byrå förklara varför exponeringar, trafik till webbsida eller ifyllda kontaktformulär är siffror som är värda att prata extra mycket om.

Ärlighet varar längst brukar man säga, det gäller även i relationen mellan en byrå och kund.

Var tydlig mot din byrå; du vill ha ärliga resultat och är beredd att ta nedgångar eftersom du vill jobba långsiktigt.

6. Fel lösningar för ditt företag

En del byråer säljer lösningar och kampanjer som kunderna faktiskt inte behöver. Många större byråer behöver fakturera många timmar. Det leder kanske till att de föreslår en stor kampanj när du i själva verket behöver små men kostnadseffektiva insatser.

Återkoppla till era överenskomna mål och fråga om den föreslagna aktiviteten är det absolut bästa och mest värdeskapande ni kan göra tillsammans.

Är du fortfarande osäker på om du offererats rätt tjänster? Se till att skaffa ett bra beställarstöd från någon som kan digital marknadsföring.

7. Dålig förståelse för er affär

Digitala marknadsföringsbyråer jobbar normalt med kunder inom flera olika branscher. Det innebär att byråer ofta har bättre kunskap inom branscher där de har stor erfarenhet. Om byrån saknar erfarenhet inom din bransch så är det viktigt att ni gemensamt investerar tid för att byrån skall lära sig det viktigaste inom din bransch.

Olof Mattson

Om Olof Mattson

Den kreative republikanen. Lång erfarenhet som senior pr-konsult för miljardbolag inom bland annat retail och medtech. Tog steget mot digital marknadsföring och har därefter jobbat med att skapa tillväxt åt allt från industribolag till techbolag. Lever som han lär och har byggt en av Sveriges största YouTube-kanaler samt driver en av Sveriges största dryckesbloggar. Vass med pennan & kreativ.

Olof har en examen i medie- och kommmunikationsvetenskap från Göteborgs Universitet och är även utbildad i management och innovationsvetenskap vid Leeds University.

Andra artiklar

4 utmaningar på sociala medier – så hanterar du dem

Facebook vs. LinkedIn: Bästa kanalen för din B2B-marknadsföring?

3 steg till en digital marknadsförings­budget för tillväxtbolag

Gå till vår kunskapsbank

Redo att växa?

Våra kunder får:

  • Ökad försäljning online
  • Nya sätt att sälja
  • Ökad varumärkeskännedom