4 utmaningar på sociala medier – så hanterar du dem

Evelina ThuressonEvelina Thuresson

| 8 minuter

| Guider marknadsföring

| Uppdaterad 2020-08-31

Att skapa konton och posta inlägg som företag på sociala medier är relativt enkelt. Men att se affärsnyttan med dina insatser kan vara desto svårare. Här lyfter vi några vanliga utmaningar och hur du tar dig igenom dom.

Är detta en guide för dig?

Om du upplever att det är svårt att se resultat eller motivera affärsnyttan med marknadsföring i sociala medier, då är detta en guide för dig.

I guiden går jag igenom:

  • 4 utmaningar på sociala medier
  • Varför de uppkommer
  • Hur du hanterar dem

Utmaning 1: Svårt att motivera affärsnyttan

Man pratar ofta om hur det digitala går fort framåt, men att se resultat och räkna hem ROI kan ta tid. En undersökning visar att 31% av marknadsförare har haft svårt att tydligt och faktabaserat redovisa nyttan med sociala medier. Däremot kan de allt som oftast redovisa känslan av att insatserna varit ”ganska effektiva” eller ”väldigt effektiva”.

Ett vanligt scenario är att man ”för säkerhetsskull” finns med på flera kanaler och att man då gör få eller samma insatser i varje kanal. Det är även vanligt att förväntningarna på de olika kanalernas leveransförmåga missförstås och detta skapar missnöje vid resultatrapportering.

Lösning: Anpassa kanal efter din produkt/ tjänst

Strategin att finnas med på tre eller fler kanaler är inte bara tidskrävande och dyr – den har också svårt att ge resultat. Det finns en uppsjö av sociala kanaler idag, alla med vardera syften och typer av användare.

För att komma framåt behöver du undersöka vilken eller vilka kanaler som kommer att göra mest nytta för ditt företag och på vilket sätt. Det är inte förrän då som du verkligen vet vad, till vem och när du ska kommunicera. Och som du kommer få svar.

Att välja rätt kanaler med rätt syften och mål är en förutsättning för att det inte ska bli några missnöjen vid resultaten. Vanliga mål och syften är till exempel att öka varumärkeskännedomen, öka försäljningen eller att skapa leadgenerering.

Undersökningar visar att:

89% av B2B företag använder LinkedIn till leadgenerering
93% av företag använder Facebook för att stärka sitt varumärke
33% av B2B företag använder Instagram för att bygga kundrelationer

Utmaning 2: Postar ofta och betalar, men inget händer?

För inlägg finns olika algoritmer – riktlinjer, för hur du ska få dina organiska (obetalda) inlägg att spridas. Algoritmerna uppdateras emellanåt men oftast mer sällan och då med större förändringar.

Den senaste stora uppdateringen för Facebook var till exempel att man behöver mer interaktion, inte ”gillningar” och ”tagga en vän”, utan mer konversation mellan företaget och följarna. Som om man skrev till varandra som vänner.

För att få spridning räcker det därför inte med att du lägger ut inlägg kontinuerligt, utan det krävs att inläggen också skapar engagemang och aktivitet mellan dig och dina följare.

En enkel inbjudan för att skapa engagemang utan att be om att tagga en kollega är till exempel:

Exempel på inlägg för sociala medier

 

För betald annonsering kan du vara ett av många företag och organisationer som försöker nå just din målgrupp. Det gör att du inte längre bara har konkurrens från dina närmsta geografiska konkurrenter.

Lösning: Gör research

Börja med att undersöka på vilken/vilka kanaler som din målgrupp potentiellt finns. Du behöver alltså inte fokusera på precis alla kanaler. För många företag räcker det att fokusera på två kanaler.

Jobbar du B2C brukar kanaler som Facebook och Instagram vara att rekommendera, medan LinkedIn och Facebook är mer lämpade om du är B2B. Facebook är en kameleont som kan anpassas beroende på hur och till vem du kommunicerar.

Sprouts Socials undersökning ”Social media statistics” visar att LinkedIn är 277% mer effektiv än Facebook på leadgenerering. Och är också den kanal som skapar flest kunder.

Är du B2B och vill läsa mer om vad skillnaderna är och vilken kanal du bör satsa på kan du läsa vår artikel: Facebook vs. LinkedIn: Bästa kanalen för din B2B-marknadsföring?

Utmaning 3: Tidskrävande

Att skapa ett konto eller en sida för ditt företag på sociala medier går fort och är inte särskilt svårt. Det finns många bra steg-för-steg guider, artiklar och videos som går igenom precis hur du ska göra.

Det som ofta inte lyfts är tiden som krävs efter att kontot är skapat.

Aktivitet tar tid

Precis som i en fysisk butik vill digitala besökare mötas av relevant och uppdaterad information. Har du inte gjort en uppdatering på flera månader finns det två stora risker:

1. Besökare får svårt att skapa sig en relation till ditt bolag och får högre tröskel till kontakt.

2. Om du börjar posta mer sällan sjunker automatiskt engagemangsnivån på dina inlägg. Dina följare kommer med hög sannolikhet att engagera sig med andra företags inlägg medan du inte postar något. Deras inlägg kommer därför också premieras att visas före dina inlägg, eftersom de inte engagerar sig med dina lika ofta.

Du själv vet att du inte haft tid att fota och skriva en välkomponerad text p.g.a jobb – men det vet inte dina besökare.

Lösning: Välj ansvarig och planera

Utvärdera om du själv verkligen har tid för att prioritera era sociala medier eller om ni kan vara fler internt som delar på ansvaret. Eller om ni behöver ta in extern hjälp.

Ska ni fortsätta internt är ett nästa steg att ta fram en innehållsplan för vad ni ska posta, när det ska postas och vem som ska ansvara för det.

Passar det bättre för er att ta hjälp externt är det bra att ta fram en innehållsplan tillsammans där ni kombinerar era kunskaper. Du bidrar med kunskap om ert företag och bransch och er externa hjälp med sin kunskap om sociala medier och digitala kundbeteenden.

Utmaning 4: Negativ feedback

Det tråkigaste resultatet du kan se på sociala medier. Och som alla andra också ser. Den enkla och snabba spridningen av negativ feedback som är destruktiv – inte konstruktiv.

Reviewtrackers undersökning Online reviews survey visar att internetanvändare är mer benägna att ge feedback efter en negativ upplevelse i jämförelse om de hade en positiv. Samt att negativ feedback påverkar nya potentiella kunder negativt.

Det betyder att även om du inte har många negativa recensioner, men att antalet negativa är fler än antalet positiva kan det påverka ditt framtida sälj negativt.

Graf på statistik efter kundupplevelse

Lösning: Ha koll på flödena

Om det är du, en anställd eller en byrå som kommer att ansvara för er marknadsföring – se alltid till att ha lite extra koll på era annonser, senaste inlägg och er sida.

Lösning: Var alltid tillmötesgående

Under mina år som digital marknadsförare har jag sett flera varianter av destruktiv negativ feedback. Genom att alltid svara sakligt och vara tillmötesgående får du som företag oftast större chans att återfå förtroendet av andra läsare än vad den missnöjda kunden får. Reviewtrackers undersökning visar vidare att 45% av användare är villiga att besöka ett företags hemsida om företaget har svarat på negativ feedback.

Sammanfattningsvis:

Kolla över dina sociala kanaler och ställ dig frågorna:

  • Är dina kanaler anpassat efter ditt företags produkter/tjänster?
  • Är det någon kanal du kan sluta med och någon du bör fokusera mer på?

När du valt kanaler:

  • Gör en research om deras algoritmer och skriv ned riktlinjer.
  • Planera in att göra det en gång i kvartalet för att hålla dig uppdaterad.

Undersök vem som ska sköta era sociala kanaler:

  • Du ensam?
  • Du och/ eller fler internt?
  • Ta in extern hjälp?

Ha koll på dina flöden:

  • Svara alltid sakligt och var tillmötesgående vid negativ feedback.
  • Var och visa lyhördhet vid konstruktiv kritik.

 

Lycka till!

Evelina Thuresson

Om Evelina Thuresson

Den ärliga republikanen. Evelina drivs av utveckling och besitter erfarenhet från både startups och storbolag. Hon medverkar också som rådgivare i Connect Sverige Västs kompetenspanel för området digital marknadsföring.

Evelina har en examen som Digital Marknadsförare från Sälj- & Marknadshögskolan i Göteborg och en certifiering i Growth & Marketing Strategy på IHM Business School i Göteborg.

Andra artiklar

Intervju med tillväxtbolaget Cellink

Intervju med tillväxtbolaget Morris Law

7 problem när du anlitar en digital marknadsförings­byrå

Gå till vår kunskapsbank